Outpost: Rise of the Spetsnaz (2013)

Regie: Kieran Parker | 107 minuten | actie, horror, science fiction | Acteurs: Bryan Larkin, Iván Kamarás, Michael McKell, Velibor Topic, Laurence Possa, Ben Lambert, Alec Utgoff, Vince Docherty, Gareth Morrison, Leo Horsfield, Vivien Taylor, Jamie Campbell, Francis Jamie, James McCreadie, Ryan McHenry, Johnny Meres, Mark Prendergast, Andrew Reith, Douglas Russell, James Thompson, Dom Watters

In horrorfilm ‘Outpost’ uit 2008 was Ray Stevenson in de hoofdrol te zien. In datzelfde jaar vertolkte hij de titelrol in stripverfilming ‘Punisher: War Zone’. Je zou kunnen zeggen dat de slasher een soort vingeroefening voor hem was. Ironisch genoeg flopte de film rond het personage uit de Marvelstal, terwijl de ‘Outpost’ serie juist zieltjes won. Stevenson duikt nu vooral op als bijrolspeler (onder andere in de ‘Thor’ films. Ook van Marvel. The Punisher in Asgaard!). Afijn, terug naar ‘Outpost’. Er is ondertussen een derde deel verschenen in de vorm van ‘Outpost: Rise of the Spetsnaz’.

De ‘Outpost’ serie draait om nazi-zombies. De Duitse oorlogsmisdadigers willen maar niet dood blijven en zaaien al strompelend dood en verderf. Een team van Russische speciale eenheden – Spetsnaz –  gaat de ondoden te lijf. Het wordt een bikkelharde strijd.

Hoogdravende cinema hoef je uiteraard niet te verwachten als je een film over nazi-zombies in de dvd- of Blu Ray-speler stopt. Het draait om bruut geweld en gore zombies. Wat dat betreft stelt ‘Outpost: Rise of the Spetsnaz’ niet teleur. De film doet wat het moet doen: lomp vermaak bieden en de horrorfan op smerige scènes trakteren. De special effects zien er verzorgd uit en de setting – een bunker – roept een claustrofobische sfeer op. De cast is niet noemenswaardig, maar er wordt wel eens slechter geacteerd in het genre. Niet onaardig dus. Helaas is het geforceerde en gemaakte accent van de Spetsnaz behoorlijk tenenkrommend. Anno 2013 hoef je toch niet meer met allerlei rare accenten in de weer te zijn om duidelijk te maken dat je met Russen te maken hebt? De setting en kostuums zijn afdoende.

De decors en kostuums zijn overtuigend en de zombies zien er overtuigend uit. Ook de gevechten tussen de stoere Spetsnaz en de gevaarlijke ondoden zijn goed in beeld gebracht. Het verhaal is flinterdun, maar wordt wel aardig verteld. Leuke genrefilm.

‘Outpost: Rise of the Spetsnaz’ verschijnt donderdag 31 oktober 2013 op DVD en blu-ray.