Outsourced (2006)

Regie: John Jeffcoat | 103 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Asif Basra, Ayesha Dharker, Josh Hamilton, Arjun Mathur, Larry Pine, Matt Smith

Samen met China vormt India momenteel een van de grootste economische groeimarkten ter wereld. Ook westerse bedrijven hebben de miljarden potentiële klanten aldaar inmiddels ontdekt en hebben hun vizier inmiddels op Azië gericht. Veel activiteiten van multinationals worden verplaatst naar India en China, vooral omdat onderdelen daar veel goedkoper geproduceerd kunnen worden. Geen wonder dat fabrieken en kantoren er als paddenstoelen uit de grond schieten. Ook in het westen merken we dat China en India als industrieland in opkomst zijn. Doordat veel tegenwoordig wordt uitbesteed aan Azië komen er banen op de tocht te staan. Vraag dat maar aan Todd Anderson (Josh Hamilton), de hoofdpersoon in de romantische komedie ‘Outsourced’ van regisseur John Jeffcoat.

De 32-jarige Todd is de succesvolle manager van de afdeling bestellingen van American Novelty Products, een bedrijf dat – de naam zegt het al – nutteloze, typisch Amerikaanse gadgets verkoopt. Denk bijvoorbeeld aan een een barbecue-ijzer waarmee je je initialen in je hamburger kunt branden… Op een zekere dag wordt Todd bij zijn meedogenloze baas Dave (Matt Smith) geroepen. Hij vertelt hem dat de afdeling wordt opgedoekt omdat het werk kan worden uitbesteed aan het nieuwe bedrijfskantoor in India. Todd mag zijn baan – en aandelen – behouden, maar moet dan wel naar India om daar zijn opvolger in te werken en ervoor te zorgen dat de medewerkers daar het streven van 6 MPI (‘minutes per incident’) haalt. Schoorvoetend stapt Todd op het vliegtuig, om in Mumbay vervolgens in een compleet andere wereld terecht te komen. Aanvankelijk heeft hij bijzonder veel moeite zich aan te passen aan het klimaat, het eten en de cultuur van de Indiërs. Maar dankzij zijn sympathieke opvolger Purohit (Asif Basra) en de knappe call-centermedewerkster Asha (Ayesha Dharker) leert hij India – én zichzelf – al gauw beter kennen.

De cultuurshock van Todd in zijn nieuwe, tijdelijke, vaderland is het centrale thema in ‘Outsourced’, hoewel op de achtergrond ook de sociale effecten van het fenomeen ‘uitbesteding’ meespelen. De ervaringen van een Amerikaanse yup in een voor hem compleet nieuwe wereld kunnen gemakkelijk worden uitgebuit met clichés – over religie, gewoonten en gebruiken en spraakverwarringen bijvoorbeeld. Maar regisseur en co-scenarist Jeffcoat laat zich slechts sporadisch verleiden tot een flauwe grap (het meest stuitend zijn de toespelingen op het pittige voedsel van de Indiërs). Over het algemeen beperkt hij zich tot minder voor de hand liggende cultuurverschillen, die op subtiele wijze worden uitgewerkt. Hij gaat derhalve op een respectvolle wijze om met India, zijn bevolking en hun cultuur. Wat ook bijdraagt aan de geloofwaardigheid van ‘Outsourced’ is het feit dat vrijwel de gehele film is opgenomen in India. Het verhaal is behoorlijk voorspelbaar maar dat stoort geenszins en dat is voor een belangrijk deel te danken aan het feit dat Jeffcoat een eindeloze affectie toont voor India en zijn bewoners. De kleurrijke sfeerplaatjes zijn absoluut hartverwarmend.

De sterren van ‘Outsourced’ zijn, naast het land India zelf, hoofdrolspelers Josh Hamilton en Ayesha Dharker. Wellicht niet de bekendste acteurs, maar daar heeft een film als deze alleen maar baat bij. Hamilton heeft al ruim veertig rollen op zijn naam staan (onder meer in ‘Alive’ (1993) en ‘The Bourne Identity’ (2002) en talloze televisieseries waaronder ‘Absolutely Fabulous’) en maakt van Todd direct vanaf de eerste minuut een sympathiek personage waarmee de kijker kan meeleven. Dharker toont met deze rol aan dat ze ook uitstekend uit de voeten kan in romantische komedies. De veelzijdige Indiase was eerder te zien in de tragische titelrol van ‘The Terrorist’ (1999), als Queen Jamillia in ‘Star Wars: Episode II – Attack of the Clones’ (2002) en als de keiharde zakenvrouw Sunni Khadir in de Britse dramaserie ‘Cutting It’ (2003). Allemaal totaal verschillende rollen dus. De onderlinge chemie tussen Hamilton en Dharker is alom aanwezig en versterkt het geloofwaardige karakter van deze film.

‘Outsourced’ is een bescheiden maar alleraardigst filmpje waarin cultuurverschillen, maar ook -overeenkomsten centraal staan. Ten slotte zijn we in de basis allemaal gelijk, alleen vullen we ons leven net even wat anders in. Dat deze subtiele romantische komedie voorspelbaar is, doet niets af aan de charme die dankzij hoofdrolspelers Hamilton en Dharker en de kleurrijke Indiase bevolking er van af spat. Filmmaker John Jeffcoat zwicht nauwelijks voor de conventies van Hollywood en dat is absoluut te prijzen. ‘Outsourced’ is ’n verrassend charmant filmpje dat zeker een kijkje waard is.