Ouwehoeren (2011)

Regie: Rob Schröder, Gabrielle Provaas | 80 minuten | documentaire

Eerst was er het boek, toen de film. In de documentaire ‘Ouwehoeren’ vertellen de gezusters Martine en Louise Fokkens over een halve eeuw pezen op de Amsterdamse Wallen. Martine verdient als 65-plusser nog altijd de kost achter het raam, Louise heeft zich inmiddels teruggetrokken in een flatje in IJmuiden.  Samen schilderen ze wat, bezoeken de plaatsen uit hun jeugd, maken een praatje met de gepensioneerde wijkagent. Voor de liefhebber zien we Martine aan het werk, met hoge laarzen, puntige hakken en een intrigerend apparaat met haperende batterijen.

Het resultaat is een documentaire uit het boekje. Met een perfecte afwisseling tussen heden en verleden, tussen troosteloze seks en nostalgische fotocollage, tussen zwijgend schilderen en oeverloos ouwehoeren, tussen hilariteit en grotere hilariteit. We maken kennis met de dochter van Louise, met de wijkagent en met voormalige collega’s. En alles eindigt met een feestelijke bijeenkomst, een glas champagne en een toost.

Maar toch. Soms heb je het idee dat iets ontbreekt aan deze documentaire. Dat voel je het sterkst bij die ene schrijnende scène, als moeder en dochter tegenover elkaar staan, vol liefde maar met heel wat appeltjes te schillen. Hier voel je verdriet, oud zeer dat in de rest van de documentaire ontbreekt.

Wat ook ontbreekt zijn vragen die net iets dieper gaan. Hoe gingen de dochters om met het feit dat hun moeder de hoer uithing, hoe was het om zoveel macht te hebben over mannen, hoe kijken de dames überhaupt aan tegen seksualiteit, valt er nog te genieten van seks als je door tien man per dag wordt besprongen, werden ze nooit verliefd op een klant, raakten ze nooit per ongeluk zwanger en wat deden ze daar dan aan, wisten de ouders van hun keuze en wat was hun reactie?

Serieuze vragen, maar die passen niet in deze documentaire die volop gaat voor de humor en de relativering. Martine die vertelt over de meppen die ze uitdeelt aan een masochistische klant, de dames die hun rokken optillen voor een langsvarende toeristenboot, rondtrekkende evangelisten die Martine op het rechte pad willen krijgen. Het is allemaal even grappig, allemaal even vakkundig uitgewerkt en het levert een documentaire op die altijd amuseert. Voorspelbaar amuseert, zoals je misschien mag verwachten van prostituees op leeftijd.

Bioscooprelease: 1 december 2011
DVD-release: 7 juni 2012