Overmorgen (2010)

Regie: Natasja André de la Porte | 50 minuten | korte film | Acteurs: Houk van Warmerdam, Monic Hendrickx, Susa Andréa, Indra Cauwels, Tim Senders, Pieter van der Sman, Angelique de Bruijne, Sens Gerritsen, Imme Gerritsen, Bert Luppes, Anke van ’t Hof, Matthias Maat, Sijtze van der Meer, Alessio Peralta, Jürgen Theuns, Lisa Groothof, Erik Begemann

‘Overmorgen’ is een film die is gemaakt in het kader van de serie One Night Stand, een jaarlijks terugkerend project waarbij jonge filmmakers en scenarioschrijvers de kans krijgen hun talent aan Nederland te tonen. ‘Overmorgen’ is zowel geschreven als geregisseerd door Natasja André de la Porte. Zij is er in geslaagd met de film een aangrijpend verhaal te vertellen en die als boodschap lijkt te hebben dat je moet genieten van het leven zolang het nog kan en de mensen in je omgeving te koesteren. Overmorgen kan alles immers anders zijn.

Thijs (Houk van Warmerdam), de hoofdpersoon in ‘Overmorgen’ heeft ogenschijnlijk geen zorgen. Hij is geslaagd voor zijn eindexamen, gaat na de zomer met zijn beste vriend op kamers in Rotterdam waar ze allebei aan een nieuwe studie zullen beginnen. Hij heeft een prachtige vriendin (Indra Cauwels) met wie hij zeilt in de prachtig onderhouden zeilboot die hij van zijn vader heeft gekregen. Het Nederlandse zomerweer zit mee, en ondanks dat zijn moeder (Monic Hendrickx) af en toe wat afwezig is omdat ze druk is met haar werk (wat ze overigens vanuit huis doet), is de zorg voor zijn kleine zusje Senna geen last op zijn schouders.

Zonder enige voorkennis van de plot, voel je al dat er iets staat te gebeuren en dat datgene dan geen prettige ervaring zal zijn. Niet alleen heeft de titel ‘Overmorgen’ een wat omineuze lading, de sfeer is ondanks de luchtige gebeurtenissen op het scherm onheilspellend. Wanneer Thijs Senna ergens heen brengt, is de persoon die in het huis woont niet thuis. Het is op dat moment nog onduidelijk waar Senna gaat spelen, maar wel weet de filmmaakster een spanningsveld te creëren waar de kijker zich eerder ongemakkelijk bij gaat voelen dan dat de hoofdpersonages daar last van hebben.

Het blijkt mis te zijn met de vader van Thijs en Senna, hij is opgenomen in het ziekenhuis. Wat hem scheelt wordt niet duidelijk: Thijs vraagt er niet naar. Het lijkt niet belangrijk voor hem, en daarmee wordt zijn zorgeloze instelling duidelijk: Thijs maakt zich nergens druk om, pa wordt toch wel weer beter. De harde realiteit is echter anders dan Thijs’ eigen gecreëerde werkelijkheid.

Tussen het naturelle en subtiele acteerspel van de gehele cast, valt vooral Houk van Warmerdam (zoon van Alex van Warmerdam en Annet Malherbe) op. Zijn personage Thijs kan zonder meer om de sympathie van de kijker rekenen en het is duidelijk dat Houk het karakter tot in de puntjes door heeft. Daarnaast is ook de cinematografie om door een ringetje te halen. De kijker krijgt prachtige weidse scènes op en aan het water (wat is Nederland toch mooi!) te zien, maar ook mooie close-ups die onderhuidse emoties vastleggen. Tenslotte is ook de muziek erg mooi. Je kunt er flauwe grapjes over maken, maar ‘Overmorgen’ moet je gewoon nú zien als je de kans krijgt.