P.S., I Love You (2007)

Regie: Richard LaGravenese | 126 minuten | drama, komedie | Acteurs: Hilary Swank, Gerard Butler, Lisa Kudrow, Gina Gershon, Harry Connick Jr., Kathy Bates, Jeffrey Dean Morgan, James Marsters, Dean Winters, Tony Devon, Mike Doyle, Marcus Collins, Stephen Singer, Eliezer Meyer, Sal Longobardo, Caris Vujcec, Chris Edwards, Christopher Whalen, Madalyn McKay, Don Sparks, Ryan Everett Canfield, Alexandra McGuinness, Bryan Webster, Roger Rathburn, Richard Wallace Smith, Mark J. Parker

Regisseur en schrijver Richard LaGravenese moet het naar zijn zin gehad hebben met rasactrice Hilary Swank, tijdens het filmen van ‘Freedom Writers’ (2007). De film was nog niet uit of hij dook al weer de studio in met haar, om zijn script ‘P.S., I Love You’ te verfilmen.

Een aantal jaren geleden heeft LaGravenese zijn vader verloren, een ingrijpende gebeurtenis die hem als filmer heeft geholpen het verdriet van Holly goed voelbaar te maken. Verder heeft hij kennelijk veel verstand van vrouwen, in een film die voor vrouwen bedoeld lijkt en voornamelijk door vrouwen bevolkt wordt. Hun overwegingen, gevoelens en verhoudingen zijn goed te volgen.

Ook de mannen in de film schuwen hun vrouwelijke kanten niet, wat verfrissend werkt. Het zijn stoere kerels, maar met een soft touch. Precies zoals vrouwen willen, toch?

Grote verrassing van de film is Harry Connick Jr., die zo langzamerhand bewijst naast een goede zanger, pianist en performer ook een uitstekende acteur te zijn. Onder LaGravenese komt hij goed uit de verf als Holly’s zielsverwante en potentiële nieuwe lover. Hilary Swank is ook prima, maar dat hadden we niet anders verwacht.

Het verhaal is best origineel, hoewel ook een beetje vergezocht; het is niet erg alledaags brieven van je overleden man te ontvangen. Tenzij je het als sprookje ziet, maar dat wordt het nooit. Ook Holly’s reactie is niet helemaal geloofwaardig. Je vraagt je af of iemand wel zo snel zou meegaan in dit toch ook wel lugubere gegeven. Maar dan zet je je ongeloof even aan de kant en begint het te werken.

Langzaam raakt Holly aan de brieven verslaafd, wat misschien iets schrijnender gebracht had mogen worden. De film schippert een beetje tussen komedie en drama. Er zitten leuke scènes in, zoals die trip op het roeibootje en een paar losse momenten hier en daar. Veel situaties en overwegingen zijn herkenbaar en geloofwaardig en er is ruimte om te huilen en te lachen. Acteurs en actrices hebben het naar hun zin en gaan ervoor, met Lisa Kudrow als grappige noot, hoewel ze zich inhoudt, het wordt nooit hilarisch.

Wat de kracht van de film echt onderuit haalt is het feit dat alles te lang wordt uitgesponnen. Dialogen duren vaak te lang en helaas vooral in een paar sleutelscènes tussen Holly en Gerry. Dit maakt ‘P.S., I Love You’ nog geen slechte film, maar hij had makkelijk een half uur korter gekund. Dan was het gegeven scherper neergezet en was aandacht langer gebleven. Kill your darlings, Richard!

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 20 december 2007