Parked (2010)

Regie: Darragh Byrne | 94 minuten | drama | Acteurs: Colm Meaney, Colin Morgan, Milka Ahlroth, Stuart Graham, Michael McElhatton, David Wilmot, Tatiana Ouliankina, Diarmuid Noyes, Mark Butler, Martin Lucey, Aoife Maloney, Will O’Connell, Andy Kellegher, Eoin Fleming, Mary Kelly, Conor MacNeill, Matti Ijäs

Interessante vraag: ben je dakloos als je een auto bewoont op een parkeerplaats aan zee? Volgens de sociale dienst van Dublin doet het antwoord er niet toe, want als autobewoner heb je geen vast adres en kom je niet in aanmerking voor een uitkering. Daarmee is Fred, hoofdpersoon uit het drama ‘Parked’, mooi de klos. Nadat hij een groot deel van zijn leven in het buitenland heeft doorgebracht, wacht hem bij thuiskomst in Ierland de bureaucratische onwil van de sociale dienst. Om het nog erger te maken, is zijn buurman op de parkeerplaats een junkie met ernstig geldgebrek.

Het speelfilmdebuut van Darragh Byrne draait om de vraag of het Fred en junkie Cathal lukt om hun leven op orde te brengen. En of zij het als buren tegen wil en dank samen een beetje uit kunnen houden.

Het antwoord op die vragen kun je al na tien minuten invullen, want voor een debutantenfilm is ‘Parked’ opvallend voorspelbaar. Dat Cathal een surrogaatvader ziet in Fred en Fred een zoon in Cathal, zie je al van ver aankomen, evenals dat Fred een mogelijke geliefde vindt bij de muzikante Jules en dat Cathal problemen krijgt met dealers. De metaforiek is al even weinig opzienbarend, met vastgelopen klokken en de onvermijdelijke sprong van een duikplank als versleten dieptepunten.

Gelukkig onderscheidt ‘Parked’ zich ook positief ten opzichte van andere debuten. De film kent een ambachtelijk gehalte dat je niet van een eersteling verwacht. Hoe voorspelbaar ook, het verhaal loopt soepeltjes van A naar Z, in een consequent ritme en met een fijne afwisseling van lichtvoetig en heftig drama. Ook de acteurs doen het prima. Colm Meany kan zijn rol met twee vingers in de neus af, maar de jonge Colin Morgan verrast als innemende junk. En de beelden van Dublin, in zijn mooie en lelijke alledaagsheid, zijn vaak fraai.

Van ‘Parked’ zal geen filmliefhebber wakker liggen, maar genietbaar is dit debuut zeker wel. Wie de voorspelbaarheid even vergeet, kan zich makkelijk laten meeslepen door het drama van de junk en zijn goedwillende metgezel. En wie de film halverwege toch zat is, kan zich altijd nog terugtrekken in meditatie en het antwoord zoeken op de vraag waarmee deze recensie opent.

Bioscooprelease: 22 maart 2012
DVD-release: 19 juni 2012