Partly Cloudy – Plaatselijk bewolkt (2009)

Regie: Peter Sohn | 6 minuten | animatie, komedie, familie, korte film, fantasie | Originele stemmencast: Tony Fucile, Lori Richardson

Liefhebbers van animatiefilms kijken altijd uit naar de nieuwste films uit de Pixar Studios. Films als ‘Ratatouille’ (2007) en ‘Wall-E’ (2008) scoren bijzonder hoog wat originaliteit en visueel vernuft betreft. Het leuke van Pixar is dat ze bij elke release niet alleen een anderhalf uur lange animatiefilm lanceren, maar tevens een minstens zo geslaagde short. De film ‘Up’ (2009) gaat vergezeld van een hilarisch kort filmpje, ‘Partly Cloudy’ (2009) genaamd. Centraal staat hierin de vriendschap tussen een donderwolk en een ooievaar. Het vijf minuten durende filmpje werd geregisseerd door Peter Sohn, die als tekenaar en story artist onder meer meewerkte aan ‘Ratatouille’, ‘The Incredibles’ (2004) en ‘Finding Nemo’ (2003). “Terwijl ik werkte aan ‘Up’ heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik ideeën voor een short mocht pitchen. Dat mocht, dus ik bedacht drie totaal verschillende verhaaltjes. John Lasseter vond een van de drie duidelijk de beste en die heb ik vervolgens uit mogen werken,” aldus Sohn.

‘Partly Cloudy’ snijdt op speelse wijze het aloude vraagstuk ‘waar komen baby’tjes vandaan’ aan, op de manier zoals we eerder zagen in Disney’s klassieker ‘Dumbo’ (1941). IJverige ooievaars brengen die kindjes rond, zowel in de dieren- als in de mensenwereld. Maar waar halen zij die baby’tjes dan weer vandaan? Volgens Peter Sohn uit de stratosfeer. Uit plukjes pluizige wolk maken vriendelijke grote wolken elke dag talloze baby’s. Gus is een van die wolken, maar hij maakt alleen gevaarlijke baby’s. Kleine alligators bijvoorbeeld, of driftige steenbokjes. Want ook die dieren krijgen baby’s. Ooievaar Peck is er alleen niet zo blij mee, want die raakt nogal eens geblesseerd door toedoen van deze niet zo snoezige diertjes. De vriendschap tussen Gus en Peck wordt door die situatie danig op de proef gesteld. Het verhaaltje van ‘Partly Cloudy’ ligt in het verlengde van de hoofdfilm ‘Up’, zoals dat eigenlijk met alle Pixar shorts het geval is. Het thema vriendschap speelt in beide films een centrale rol en donderwolkje Gus, die zich afzondert van de andere wolken, heeft veel overeenkomsten met mopperkont Carl Fredricksen. Overigens stond regisseur Peter Sohn model voor het padvindertje Russell uit ‘Up’!

Net als alles dat uit de koker van Pixar komt, is ook ‘Partly Cloudy’ geweldig gemaakt. Sohn en zijn team zijn anderhalf jaar bezig geweest met hun filmpje en het eindresultaat mag er zijn. Zo zijn bijzondere technieken gebruikt om de wolk Gus een wollige textuur te geven. Daarnaast moest hij ook deels doorzichtig (als in: ‘mistig’) zijn. De figuurtjes zijn vrij karikaturaal getekend, wat hen echter wel aandoenlijk maakt. Verder is op een prachtige manier aan de pastelkleurige achtergronden gewerkt, waarbij gebruik gemaakt wordt van licht en schaduwen. Pixar verstaat de kunst om zijn kijkers op drie niveaus te vermaken: niet alleen zijn de animaties prachtig en bijzonder ingenieus, de filmpjes zitten ook nog eens vol hilarische fragmenten. In vijf minuten heb je geen tijd voor intellectuele grappen, maar humor op slapstickniveau volstaat in dit geval zeker. Het derde vlak waarop Pixar de spijker elke keer weer op zijn kop slaat, zijn de achterliggende thema’s, in dit geval vriendschap, (mis-) communicatie en jaloezie. Zo krijgt een minuscuul kort filmpje toch een diepere dimensie. Met ‘Partly Cloudy’ levert Pixar opnieuw een indrukwekkend visitekaartje af!

Bioscooprelease: 7 oktober 2009
DVD- en blu-ray-release: 28 november 2012