Patricia Cornwell: The Front – The Front (2010)

Regie: Tom McLoughlin | 92 minuten | drama, thriller | Acteurs: Daniel Sunjata, Andie MacDowell, Ashley Williams, Diahann Carroll, Joe Grifasi, Dane DeHaan, Zak Santiago, Matt Bois, Patricia Cornwell, Stephanie Crosby, Kerri Smith, Shant Srabian, Heather Hanson, Jack Hourigan

Na de verfilming van ‘At Risk’, de voorganger van bestsellerauteur Patrica Cornwells reeks rond openbaar aanklager Monique Lamont, kon een vervolg niet uitblijven. De sequel heet ‘The Front’ en lettervreters die Cornwell hoog hebben zitten, zullen opnieuw smullen van deze hondstrouwe boekverfilming. De leek kijkt naar een aardige tv-thriller die nergens echt spannend wordt, maar ook nooit irriteert.

Lamont, opnieuw vertolkt door Andie McDowell (je weet wel dat model dat nu vooral bekend is van tergende commercials over haarproducten), stuurt onderknuppel Winston Garano (Sunjata) erop uit om een moordzaak in een achterbuurt te onderzoeken. Met frisse tegenzin gaat de onderzoeker erop uit om oude lijken af te stoffen (en uit de kast te halen). Al snel ontdekt Garano dat hij in een heus complot beland is. Net als de voorganger ‘At Risk’ is ‘The Front’ een vaardig gemaakte televisiefilm die niet veel fout doet, maar tegelijkertijd zo vlak en anoniem is dat het pijn doet. Dit is een product en geen met liefde gemaakte film. Niks mis mee, maar sprankelende cinema moet je niet verwachten. De cast is aardig, maar kan niet boven de clichés uitstijgen. McDowells geforceerde accent is nog steeds irritant en Sunjata blinkt ook nergens uit. Als er een ouderbijeenkomst voor deze dvd gehouden zou worden, waar een rapportcijfer gegeven moest worden zou het een zes minnetje zijn. ‘The Front’ doet redelijk zijn best, maar laat veel te weinig zien. Er zit potentie in, maar dat komt er nergens uit.

‘The Front’ is echt zo’n film voor mensen die niet vaak naar de bioscoop gaan, weinig dvd’s huren en series als ‘Baantjer’ goed geacteerd vinden. Daar is absoluut niks mis mee, maar de ware cinefiel weet dat er veel meer te koop is in de wereld. Deze brave film kleurt netjes binnen de lijntjes en is voor jong en oud. Een brede doelgroep betekent veilige keuzes en daarom is alle scherpte weg. Conclusie: leuk voor Cornwell-adepten, middelmatig voor de leek.