Paul Smith – Gentleman Designer (2010)

Regie: Stéphane Carrel | 55 minuten | documentaire

De naam Paul Smith zal niet bij iedereen een belletje doen rinkelen. Toch is de Britse ontwerper al veertig jaar zeer succesvol met zijn kleding en accessoires. Met ruim 400 winkels in 35 landen, twaalf verschillende kledinglijnen en een omzet van meer dan 400 miljoen euro is het merk Paul Smith een groot succes. In de documentaire ‘Paul Smith – Gentleman Designer’ wordt de wereld achter het succes en de man zelf getoond.

Britse mannen staan niet echt bekend om hun stijlvolle smaak in kleding. Toch heeft ontwerper Paul Smith daar een positieve invloed op gehad.  Begonnen in de jaren 70 zonder opleiding met het ontwerpen van maatpakken met een twist, kreeg Smith steeds meer succes. De pakken van goede kwaliteit en pasvorm staan bekend om de aparte details: binnenvoeringen met een bloemenmotief, afwijkende knopen en overhemden met bijzondere prints. De combinatie van kwaliteit met een twist blijkt een gouden vondst en Smith weet zijn imperium uit te breiden naar de rest van de wereld. We zien het gehele team aan het werk bij presentaties, modeshows en fotoshoots.

De nadruk van de documentaire ligt op Paul Smith zelf en dat is een goede keuze. Modeontwerpers zijn vaak excentrieke figuren die lichtelijk wereldvreemd en met grote ego’s door het leven gaan. Paul Smith is een uitzondering op de regel en toont zich een vriendelijke, energieke en vooral jeugdige Brit van 65 jaar die geniet van het leven. Hij staat iedere dag vroeg op, gaat zwemmen en verschijnt als één van de eerste op zijn kantoor in Londen. Bij alle facetten van zijn ontwerpen is hij betrokken en iedere dag haalt hij inspiratie uit de wereld om zich heen. Op de fiets in Parijs en op de markt in Londen laat Smith zien dat hij een gewone man is gebleven die wars is van sterallures. Dat Smith alles behalve een saaie bejaarde is blijkt wel als hij in één van zijn kantoren in Parijs een nerts stola vindt. Hij bindt de stola als een lange staart aan zijn broek en huppelt als een kind lachend langs zijn medewerkers.

De opzet van de documentaire is niet bijster origineel. We zien Paul Smith aan het werk in Londen, Parijs en  Tokio. Hij vertelt over zijn inspiraties en anderen vertellen wat de ontwerper zo uniek maakt. Dat de documentaire geen minuut verveelt komt door de charismatische Smith en de wijze waarop de drie steden prachtig gefilmd zijn. Daarbij helpt ook de lengte van 55 minuten die precies lang genoeg is. Ook voor niet-modeliefhebbers is de documentaire interessant omdat hij lekker veel vaart heeft en de perfecte hoofdrolspeler in huis heeft: Paul Smith.

Shelley Eimers

‘Paul Smith – Gentleman Designer’ verschijnt donderdag 10 mei 2012 op DVD.