Pawn War Chronicles – Pawn Shop Chronicles (2013)

Regie: Wayne Kramer | 108 minuten | komedie, misdaad, drama | Acteurs: Paul Walker, Matt Dillon, Brendan Fraser, Kevin Rankin, Vincent D’Onofrio, Norman Reedus, Chi McBride, Elijah Wood, DJ Qualls, Pell James, Lukas Haas, Sam Hennings, Ashlee Simpson, Michael Cudlitz, Thomas Jane, Matt O’Leary, Kaitlin Ferrell, Bernard Hocke, Marc Macaulay, Johm Wilmot, Adam Minarovich, Johm Wilmot

Als we op het succes van reality-series als ‘Pawn Stars’ en ‘Hardcore Pawn’ afgaan, dan zijn pandjeshuizen momenteel hartstikke hot. Niet zo vreemd, want achter iedere verpatste armband of AK-47 zit een verhaal en het gesteggel tussen verkoper en pandjesbaas zorgt voor sterke staaltjes blufpoker. In de zwarte komedie ‘Pawn War Chronicles’ is een pandjeshuis in het Amerikaanse zuiden het verbindende element tussen drie verhaallijnen die aan het einde samenkomen.

De knorrige Alton (Vincent D’Onofrio) is de eigenaar van General Lee’s, een shop waar allerlei morsige types over de vloer komen. Zoals Vernon (Lukas Haas), die zijn geweer verpatst om zich later te bedenken dat hij dat geweer eigenlijk nodig heeft om samen met zijn makkers Raw Dog (Paul Walker) en Randy (Kevin Rankin) meth-dealer Stanley (Norman Reedus) te beroven. Of Ricky (Brendan Fraser), een chronisch berooide Elvisimitator die toeleeft naar zijn optreden op de plaatselijke jaarmarkt maar nog even snel wat cash nodig heeft. De meest tot de verbeelding sprekende klant is de pas hertrouwde Richard (Matt Dillon), die in de vitrine van General Lee’s een ring ziet liggen die van zijn verdwenen vrouw is geweest. Hij dumpt zijn kersverse bruid en gaat op zoek naar de persoon die de ring heeft verpatst, in de hoop te ontdekken wat er al die jaren geleden met zijn vrouw is gebeurd.

De makers van ‘Pawn War Chronicles’ hebben zich laten inspireren door het werk van Quentin Tarantino en bedienen zich van de gebruikelijke mix van humor en bruut geweld. Soms werkt dat, soms niet. Met name de verhaallijn rondom Richard en zijn verdwenen vrouw is ongemakkelijk om naar te kijken. Richard is zo onsympathiek dat je moeilijk met hem kunt meeleven en de ontknoping van zijn zoektocht is bizar en onbevredigend. Eén ding moet gezegd: de scène waarin Richard een seksmaniak (Elijah Wood) aan een marteling onderwerpt is er eentje die je zult onthouden. We hopen maar dat Wood een aanvullende tandartsverzekering heeft afgesloten. De overige twee plotlijntjes zijn sneller vergeten. Het verhaal rond Vernon en zijn vrienden is minder lollig dan het bedoeld is en het verhaal rond Elvisimitator Ricky is stuurloos en saai, met als afsluiting een veel te lange uitvoering van ‘Amazing Grace’.

Het meest opmerkelijke aan ‘Pawn War Chronicles’ zijn de acteurs. Voor een kleine film als deze is de cast om van te watertanden. Ook belangrijk: alle acteurs zetten hun beste beentje voor en lijken er lol in te hebben. Een speciale vermelding gaat naar de te vroeg overleden Paul Walker, die zich uitleeft in zijn rol als speedverslaafde redneck. Helaas kan het enthousiasme van de cast niet verhullen dat het bronmateriaal geregeld tekortschiet, waardoor de film vastloopt in een ratjetoe van ideeën en niet-geslaagde grappen. Fans van het genre zullen zich best vermaken met ‘Pawn War Chronicles’, maar op de nieuwe ‘Pulp Fiction’ zullen we nog even moeten wachten.

Paula Koopmans

DVD- en blu-ray-release: 14 januari 2014