Pepperminta (2009)

Regie: Pipilotti Rist | 80 minuten | drama | Acteurs: Ewelina Guzik, Sven Pippig, Sabine Timoteo, Elisabeth Orth, Oliver Akwe, Hanspeter Bader, Blondy, Pola Claricini, Silvia Fenz, Silke Geertz, Marisa Growaldt, Marianne Iseli, Hubert Kuempfel, Noemi Leonhardt, Hubert Mäder, Sissy Neumüller, Martin Ostermeier, Christof Oswald, Karin Pfammatter, Lena Reichmuth, Erik Jan Rippmann, Shpend Salihu, Schnecke, Dirk Sikorski, Franz Solar, Manfred Stadlmann, Peter Niklaus Steiner, Hans Suter, Eberhard Wagner, Guido Wälchli, Joe Zroug

Pepperminta (een sterke vertolking van Ewelina Guzik) is een bijzonder kind. Zij is anders en niet zomaar een meisje: zij speelt met slakken en aardbeien en praat met haar overleden oma. Klinkt dat allemaal wat al te fantastisch en bizar? Wees voorbereid op een bijzondere en interessante film die in veel opzichten zeker de moeite waard is.

Pepperminta bewoont haar eigen fantasiewereldje. Zij draagt vooral roze en rode kleding en ook haar huis is ingericht in bonte kleuren. Pepperminta kent de kracht van kleuren en gebruikt deze in haar missie om mensen te laten zien dat veel van hun angsten en dagelijkse zorgen onnodig zijn. Het gaat er daarbij om de juiste kleurencombinatie te vinden. Met de juiste combinatie kun je angsten overwinnen. Die kennis is tot haar gekomen via haar overleden grootmoeder die als een soort medium via een oog in een metalen bol tot Pepperminta spreekt. Gewapend met dit motto gaat Pepperminta op zoek naar lotgenoten. Pepperminta ondervond al in haar jeugd dat haar afwijkend gedrag op veel tegenwerking in haar dagelijkse omgeving stuitte, zij was een buitenbeentje.

Tijdens haar zoektocht ontmoet zij Werwen (Sven Pippig) die nog bij zijn moeder woont (Silvia Fentz). Werwen is extreem bangelijk en zijn moeder die hem voor de boze buitenwereld afschermt wakkert in feite zijn angsten verder aan. Pepperminta weet Werwer aan de verstikkende greep van zijn moeder los te krijgen. Het Grote Avontuur kan beginnen en Werwen ondergaat een even fraaie als absurdistische therapeutische sessie met tulpenbollen en wurmen. Daarbij ontmoeten zij Edna (Sabine Timoteo). Gedrieën trekken zij met hun missie de wijde wereld in en ontmoeten een zieke oude vrouw Leopoldine (Elisabeth Ort). Dit gezelschap gaat op pad als een soort alternatieve Getuigen van Jehova om hun boodschap van bevrijdende kleuren te verspreiden. De ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op en leiden naar een soort absurdistische schelmenroman met een bij tijden bizar maar vooral humoristisch verhaal. Naast die humor is er op momenten een verlichte anarchistische ondertoon: bevrijd jezelf en anderen van onnodige angsten. Niets is het groepje daarbij te gek: wie tegenstribbelt wordt goedmoedig van zijn remmingen of angsten verlost. Deelnemers eten van De Appel en worden niet uit Het Paradijs verdreven, onderweg vormen struikelblokken voor hen juist het zout in de pap.

Regisseur Pipilotti Rist ontleende haar naam aan de heldin uit haar jeugd, Pippi Langkous. Zij is in Zwitserland en ver daarbuiten een erkend fenomeen als videokunstenares. Haar werk als multimediakunstenares is baanbrekend en toonaangevend. Met ‘Pepperminta’ maakt zij een geslaagd speelfilmdebuut en geeft haar visitekaartje als creatief kunstenares duidelijk af. ‘Pepperminta’ heeft de meest bijzondere invallen, de soms sterk afwijkende cameraposities versterken deze ontwikkelingen in bijzondere mate. Het spel van de acteurs is aanstekelijk en overtuigend, de vormgeving van de film en het beeldverhaal is daarbij magnifiek. Op enkele momenten zakt het verhaal iets in, maar dat doet aan het geheel niets af. De visuele en geluidstechnische grappen zijn in overvloed aanwezig. Het einde treft precies de juiste toon.

De Verbeelding Moet Aan De Macht! ‘Pepperminta’ is een heerlijk stukje eigenzinnige cinema waarvoor je je gewoon open moet stellen. Hou je van kleurige beeldtaal en een absurdistische stijl of van bijvoorbeeld de films van Alex van Warmerdam dan kun je volop genieten. Alle zintuigen worden uitdagend en soms provocerend geprikkeld en gekieteld. Lachen mag, sterker: moet!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 15 juli 2010
DVD- en blu-ray-release: 16 april 2013