Percy, Buffalo Bill en ik – Percy, Buffalo Bill och jag (2005)

Regie: Anders Gustafsson | 90 minuten | avontuur, familie | Acteurs: Hampus Nyström, Daniel Bragderyd, Börje Ahlstedt, Niklas Hjulström, Lena Strömdahl, Ulf Dohlsten, Christer Fjällström, Lotta Karlge, Lisa Lindgren, Anders Österholm, Emilia Widstrand, Tove Wiréen

‘Percy, Buffalo Bill en ik’ is een jeugdfilm waarin de kijker wordt meegesleept in de fantasie van de jonge personages. Daarnaast zijn er vele avontuurlijke en komische scènes te zien. De film is gebaseerd op een verhaal van de Zweedse kinderboekenschrijver Ulf Stark. Hij bewerkte dan ook zelf het filmscenario en de hoofdpersoon is zelfs naar de schrijver vernoemd.

De film zit vol prachtige beelden, mooie muziek én een enigszins filosofische inslag. Dit zorgt ervoor dat ‘Percy, Buffalo Bill en ik’ ook voor de volwassen kijker zeker de moeite waard is om te gaan bekijken. De jaloerse gedachten en de kleurrijke fantasieën van de personages zijn erg herkenbaar, want zeg nu eerlijk: wie kent de vreemde gevoelens rondom verliefdheid niet? De thema’s in de film zijn opzettelijk klein gehouden waardoor het verhaal juist voor kinderen, de doelgroep, heel geschikt is. Het rustige tempo en de kleurrijke beelden versterken dit nog extra.

Ulf, het hoofdpersonage, wordt gespeeld door Hampus Nyström. De jonge acteur speelt zijn rol integer en vol overgave. Een natuurtalent waar we in de toekomst zeker meer van gaan horen! Ulf is een rustige jongen die het erg moeilijk vindt om zijn gevoelens voor Pia te uiten. Pia wordt gespeeld door Felice Jankell. Het lieve, maar toch ook wel brutale meisje wordt door Jankell leuk neergezet. Het meisje heeft verkering met de brutale Percy, hij is in veel opzichten de concurrent van Ulf. Hoewel Ulf rustig is en Percy juist heel druk en brutaal, hebben de twee jongens dezelfde voorkeur voor meisjes, sport en vele andere zaken. Vaak zorgt de concurrentiestrijd tussen beide voor veel ophef en avontuur. ‘Percy, Buffalo Bill en ik’ heeft een perfect gezelschap aan jonge acteurs, die zeer geloofwaardig en mooi weten te spelen. Om de film luchtig te houden zijn er veel humoristische elementen toegevoegd. Vooral de opa van Ulf zorgt voor de nodige grappige momenten, want hij heeft een zeer bijzonder geheim waar Ulf achterkomt…

‘Percy, Buffalo Bill en ik’ is een absolute aanrader om te gaan bekijken. Bij deze prachtige Zweedse familiefilm geniet jong en oud.

Hermia Pullen

Bioscooprelease: 16 februari 2006