Percy Jackson: Sea of Monsters (2013)

Regie: Thor Freudenthal | 108 minuten | avontuur, familie, fantasie | Acteurs: Logan Lerman, Alexandra Daddario, Nathan Fillion, Brandon T. Jackson, Sean Bean, Missi Pyle, Leven Rambin, Derek Mears, Jake Abel, Robert Maillet, Daniel Cudmore, Grey Damon, Anthony Head, Douglas Smith, Yvette Nicole Brown, Mary Birdsong, Alisha Newton, Paloma Kwiatkowski, Aleks Paunovic, Zoe Aggeliki, Christopher Redman, Anthony Shim, Danny Le Boyer, Stanley Tucci

Percy Jackson is terug samen met zijn vrienden en medehalfgoden van Kamp Halfbloed. Deze keer zullen ze er alles aan moeten doen om hun kamp te beschermen, de enige plek waar kinderen van de Griekse goden veilig zijn. Thalia’s boom, die de grenzen van het kamp veilig stelt, is vergiftigd. Percy, Annabeth en de cyclops Tyson gaan in de Bermuda Driehoek op zoek naar het Gulden Vlies. Ondertussen moeten ze ook nog hun beste vriend Grover redden die gevangen is genomen. Als dat nog niet genoeg is blijkt dat medehalfgod Luke werkt voor de vijand, ook op zoek is naar het Gulden Vlies en Percy en zijn vrienden wil vernietigen.

Helden die met zichzelf in de knoop zitten: de laatste tijd is het een grote trend die in praktisch alle superheldenfilms terugkeert. Ook Percy Jackson heeft het in het begin van ‘Percy Jackson: Sea of Monsters’ moeilijk. Hij heeft nauwelijks contact met zijn vader, de god Poseidon, en na het grote avontuur in ‘The Lightning Thief’ heeft hij geen enkele nieuwe queeste mogen ondernemen. Die eer gaat naar het arrogante meisje Clarisse, die dochter van Ares (God van de oorlog) is. Dan blijkt Percy ook nog een halfbroer te hebben, de cyclops Tyson, die wél regelmatig contact heeft met hun vader. Percy voelt zich genegeerd en laat Tyson niet van harte meegaan op hun queeste naar het Gulden Vlies. Tot zover de familieperikelen in de film want ‘Percy Jackson: Sea of Monsters’ draait grotendeels om avontuur en actie dat dankzij CGI volop aanwezig is. Die zee vol monsters valt helaas wat tegen, want veel krijgen we er niet te zien. Wel enge cyclopen en, zonder al te veel te verklappen, een oppergod die weinig goeds voor de toekomst voorspelt. Voor de kijkers die deel één niet gezien hebben en ook de boeken niet hebben gelezen zal de film qua verhaal soms een beetje lastig te volgen zijn. De makers lijken bewust te hebben gekozen voor weinig uitleg voor ‘nieuwe’ kijkers wat wel de vaart in de film bevordert.

De jonge acteurs dragen de film prima, al zijn ze soms aan de saaie kant. Heel veel humor hebben ze niet en de clichés over het bepalen van je eigen lot doen je af en toe met je ogen rollen. Humor komt gelukkig wel van de oudere acteurs. Stanley Tucci heeft als de knorrige god Dyonisus een paar hilarische oneliners en Nathan Fillion als de god Hermes kan het niet laten om nog even te verwijzen naar de populaire maar gecancelde televisieserie “Firefly” waarin hij de hoofdrol speelde. Pierce Brosnan die in deel één de rol van centaur Chiron speelde is vervangen door Anthony Head die de rol zich goed eigen maakt en misschien nog wel een tikkeltje beter is dan Brosnan.

‘Percy Jackson: Sea of Monsters’ heeft net als zijn voorganger weer een verhaal boordevol actie en Griekse mythologie. Net als deel één scoort de film niet boven middelmatigheid en blijft hij na afloop nauwelijks echt hangen. Voor de fans van de boeken en liefhebbers van avonturenfilms zal het een worst wezen, want de film is leuk genoeg om je bijna twee uur prima mee te vermaken.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 15 augustus 2013
DVD- en blu-ray-release: 11 december 2013