Personal Velocity: Three Portraits (2002)

Regie: Rebecca Miller | 86 minuten | drama | Acteurs: Kyra Sedgwick, Parker Posey, Fairuza Balk, David Warshofsky, Joel de la Fuente, Seth Gilliam, John Ventimiglia, Ron Leibman, Leo Fitzpatrick, Brian Tarantina, Tim Guinee

‘Personal Velocity: Three Portraits’ van Rebecca Miller (dochter van Arthur Miller en vrouw van Daniël Day Lewis) is gebaseerd op verhalen uit haar verhalenbundel met dezelfde titel, die in Nederlandse vertaling door De Harmonie is uitgebracht als ‘Eigen Tempo’. De film is low budget (geproduceerd door InDiGent) en digitaal opgenomen. ‘Personal Velocity’ won de Grand Jury Price en Excellence in Cinematography op het Sundance Film Festival in 2002.

De literaire oorsprong van de film is duidelijk merkbaar. Niet in het minst door alles uitleggende voice over ingesproken door John Ventimiglia (‘Series 7: The Contenders’ (2001)). De kijker krijgt ook niet de kans de karakters goed te leren kennen. Dat is dan ook niet de bedoeling van Miller. Er wordt gebruik gemaakt van korte observaties, stills en snelle flashbacks en -forwards. Het is duidelijk dat de film niet draait om specifiek deze vrouwen, maar om vrouwen die op het punt staan belangrijke keuzes te maken. Jammer voor de kijker die graag wil weten hoe het nou afloopt met de personages. De vrouwen proberen zich te bevrijden van het verleden. Dat is de echte rode draad door deze korte verhalen. De verhalen worden weliswaar verbonden door een detail dat terugkomt in het eerste en tweede deel en uitgewerkt wordt in het derde gedeelte. Maar het thema dat hier uitgelicht wordt is de ware verbinding en boodschap van de film. In twee van de drie verhalen spelen de vaders hierbij een hinderende rol. Hoogstwaarschijnlijk refereert Miller hier naar haar eigen ervaringen.

Hoe dan ook, deze film is prettig om naar te kijken. Het tempo is rap en de uitleg van de voice over plus stills zijn geestig. Vooral de zin dat redactrice Posey haar man besluit te dumpen als ‘een overbodige paragraaf’ is prachtig. Bovendien zijn het niet de minste actrices. Sedgwick, Posey en Balk, vooral bekend uit de onafhankelijk geproduceerde Amerikaanse films, maar ook uit de wat grotere producties. Sedgwick is onder meer te zien ‘Secondhand Lions’ (2003) en ‘Phenomenon’ (1996), Posey in ‘Blade: Trinity’ (2004) en ‘You’ve Got Mail’ (1998) en Balk in ‘American History X’ (1998) en ‘The Craft’ (1996). Het feit dat Miller haar bundel verfilmt als een boek op het scherm maakt van ‘Personal Velocity’ een originele film en doet niets af aan haar boodschap. “Everyone has their personal velocity…”

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 8 april 2004