Petting Zoo (2015)

Regie: Micah Magee | 93 minuten | drama | Acteurs: Devon Keller, Deztiny Gonzales, Jocko Sims, Kiowa Tucker, Adrienne Harrell, Emily Lape, Cory Criswell, Nicholas Jacobs, Elle LaMont, Jennifer Lauray, Chris Olson

Wanneer je een film uitzoekt om te gaan kijken, is naast de acteurs het onderwerp een belangrijke keuzefactor. Wie veel films kijkt, weet dat het aantal onderwerpen voor drama redelijk beperkt is. Tienerzwangerschap dan maar weer, een moeilijk onderwerp om origineel te benaderen. Zo ongeveer even moeilijk als de Holocaust. Er zijn in het genre pareltjes als ‘Wish You Were Here’ met Emily Lloyd, een vergeten Britse film met humor en het legendarisch debuut van een piepjonge actrice. En ‘Precious’, dat het over een andere boeg gooide maar ook ergens anders vandaan kwam – een trieste film vooral. En ‘Juno’, de Hollywood-vriendelijke visie op tienerzwangerschap.

Gewenste zwangerschap uiteraard. Het leven zelf is vreemder dan fictie – vooral harder, dus al die feelgood komt de ongewenst zwangeren zelf natuurlijk de oren uit. Pas nog hadden we ‘Keeper’, een beetje vlak Waals drama dat het vooral moest hebben van spontane acteurs, die zich gezien hun leeftijd alles kunnen voorstellen bij het begrip tienerzwangerschap. Niet alleen ouders schrikken daarvan; boven de twintig verandert het perspectief op het leven al radicaal, en vooral de controle over dat leven. Geen dromen zo groot als tienerdromen, geen val zo diep als die van de zwangere tiener; wie zijn tienertijd overleeft heeft een aanzienlijke kans op levensgeluk.

De 17-jarige Layla is een scharminkel uit een trailerpark in Texas, die bij haar country luisterende oma woont. Van wat stoned naast elkaar liggen wordt ze zwanger. Layla is een stabiel, intelligent meisje met school en bijbaan in de fastfood, en goede perspectieven op een studiebeurs. Layla is op een slome manier doelgericht – zoals alle tieners nog zonder zichtbare verre horizonten. Ze wordt gewoon verliefd op Aaron zonder ‘bezwangeraar’ Danny bij haar situatie te betrekken. Uitleg krijgen we gelukkig niet. Een amorele film is ‘Petting Zoo’, zo normaal mogelijk gefilmd, maar wel met een liefdevolle benadering van het hoofdpersonage. We veren op bij ruzies en seks, en dan zakt de film weer in.

Zoals het echte leven. Af en toe kiest de maker voor impressionistische effecten, zoals de hartslag van de baby op de echo, die synchroon loopt met de voetstappen van Layla. De Texaanse Micah Magee, volgens Variety puttend uit persoonlijke ervaringen met het onderwerp tienerzwangerschap, is erin geslaagd om het simpel te houden; met een voortdurende focus op Layla, gespeeld door de onbekende Devon Keller, die niet meer nodig lijkt te hebben dan haar eigen ‘naturel’. Keller is de grote kracht van de film, die eerst geen richting lijkt te kiezen. Maar dan zijn we inmiddels als kijker zo aan Layla gehecht, dat haar lot ons roert. Wat haar ook mag overkomen.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 14 juli 2016