Philomena (2013)

Regie: Stephen Frears | 98 minuten | drama | Acteurs: Judi Dench, Steve Coogan, Sophie Kennedy Clark, Mare Winningham, Barbara Jefford, Ruth McCabe, Peter Hermann, Sean Mahon, Anna Maxwell Martin, Michelle Fairley, Wunmi Mosaku, Amy McAllister, Charlie Murphy, Cathy Belton, Kate Fleetwood, Charissa Shearer, Nika McGuigan

Na vijftig jaar zwijgen onthult Philomena Lee (Judi Dench) haar grote geheim. Naast een dochter heeft ze ook een zoon op de wereld gezet. Alleen al veel eerder. Op erg jonge leeftijd raakte Philomena zwanger en omdat ze niet wist waar ze naartoe moest, zocht ze onderdak in een Iers klooster. Al gelijk bij de geboorte werden Philomena en haar zoontje Anthony van elkaar gescheiden. Philomena mocht hem slechts één uur per dag zien.

Als het kindje vervolgens volledig van haar wordt afgenomen en in een pleeggezin terecht komt, begint Philomena te geloven wat de nonnen beweren. Het is haar eigen fout: vanwege haar onkuisheid is ze gestraft door God. Na vijftig jaar vertelt ze haar dochter over wat er is gebeurd. Deze schakelt een journalist in om het verhaal naar buiten te brengen.

Die journalist is Martin Sixsmith (Steve Coogan), die al een tijdje zonder werk zit. Ondanks zijn principes (hij schrijft liever een geschiedenisboek over Rusland) besluit hij toch een ‘human-interest’-verhaal te schrijven. Philomena en Martin beginnen samen hun zoektocht naar de verloren zoon. Als blijkt dat haar kind is verkocht aan rijke Amerikanen, vliegen ze samen naar Amerika om erachter te komen wie Philomena’s zoon is. En wat Philomena vooral wil weten: of hij net zo vaak aan haar heeft gedacht als zij aan hem. Ze blijken dichter bij elkaar te zijn geweest dan Philomena ooit had kunnen vermoeden.

James Bonds ‘M’ is inmiddels 78, maar dat ze het acteren nog steeds niet verleerd is, bewijst Judi Dench met haar rol als Philomena. Philomena is een verbitterde vrouw, maar Judi Dench weet een perfecte balans te vinden en verliest zich geen moment volledig in de tragiek van het verhaal. Ze slaagt erin om de film een komisch randje te geven, zonder de pijnlijke kant van het verhaal onderuit te halen. Toch is het niet Judi alleen die de film de moeite waard maakt. De journalist wordt neergezet door de komische Steve Coogan, die daarnaast ook het voortreffelijke en luchtige script voor deze film afleverde.

Vooral de combinatie van de twee hoofdpersonages maakt de film interessant. Ze hebben een totaal verschillende denkwereld, maar groeien ondanks vele irritaties steeds dichter naar elkaar toe. Terwijl Philomena de schuld nog steeds eerder bij zich zelf legt dan bij de nonnen, ziet Martin Sixsmith niets anders dan de hypocrisie en corruptie van het Ierse klooster. De nonnen hielden belangrijke informatie achter die een hereniging tussen moeder en zoon al die tijd heeft tegen gehouden.

‘Philomena’ is gebaseerd op het boek van Martin Sixsmith: ‘The Lost Child of Philomena Lee’ uit 2009, dat hij schreef op basis van een waargebeurde feiten. Al is het verhaal voor sommigen bekend, de film weet blijvend te verrassen door de grappige wendingen en onverwachte anekdotes. Toch is de film vooral een tranentrekker die een serieus probleem aan de kaart stelt: de nonnen die kinderen verkochten aan rijke gezinnen en de jonge meisjes die uit schaamte hier met geen woord over repten.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 9 januari 2014
DVD- en blu-ray-release: 3 juli 2014