Piano Forest – Piano no mori (2007)

Regie: Masayuki Kojima | 125 minuten | drama, muziek, animatie | Originele stemmencast: Aya Ueto, Ryûnosuke Kamiki, Hiroyuki Amano, Mayuko Fukuda, Chizuru Ikewaki, Kazuko Kurosawa, Rica Matsumoto, Hiroyuki Miyasako, Udo Suzuki, Junji Takada, Atsuko Tanaka, Mayumi Tanaka

Kinderen laten kennismaken met klassieke muziek kan op veel manieren. Natuurlijk is door het luisteren naar de muziek zelf een methode, maar via het medium film blijkt ook een beproefd systeem. Ouders vinden het belangrijk dat hun kind op jonge leeftijd al cultuur opsnuiven en productiemaatschappijen spelen daar handig op in. Een populaire serie voor peuters en kleuters is bijvoorbeeld Disney’s Little Einsteins, waarin een groepje van vier kinderen avonturen beleven en waarin op een speelse manier klassieke muziek en wetenswaardigheden over de wereld wordt ingevoegd. Zo gauw als je je melkgebit kwijt bent is “Little Einsteins” echter niet meer interessant; alleen daarom is ‘Piano Forest’ al een hele verbetering. Deze Japanse anime is namelijk ook voor volwassen kijkers de moeite waard.

In deze speelfilm draait het om twee jongetjes: de rustige en rijke Shûhei en ongeleide projectiel Kaï wiens afkomst niet de enige tegenstelling met Shûhei vomt. Shûhei voelt zijn vaders succesvolle carrière als concertpianist behoorlijk drukken op zijn ranke schouders; van hem wordt namelijk verwacht een soortgelijke topper in het vak te worden. Toch volgt hij trouw zijn lessen; pianospelen zit hem in het bloed en als hij de keuze had gehad, had hij waarschijnlijk ook voor dezelfde loopbaan gekozen. Wanneer het joch verhuist met zijn moeder, komt hij op een nieuwe school terecht. De eerste schooldag loopt meteen uit op een nare ervaring. Pianospelen is namelijk helemaal niet cool. Shûhei wordt door een stel pestkoppen uitgedaagd een mysterieuze piano die al jaren in het nabijgelegen bos staat te bespelen. De uitdaging zit ‘m in het feit dat het tot nu toe niemand gelukt is er ook maar een geluid uit te krijgen. Ondanks zijn jarenlange ervaring met het instrument slaagt Shûhei er niet in het instrument goed te laten klinken. Dit frustreert het jongetje mateloos, maar wanneer hij hoort dat Kaï er de lieflijkste klanken uit krijgt, is hij dolenthousiast. De twee worden dankzij hun gezamenlijke passie voor pianomuziek vrienden. De voormalige concertpianist Ajino Sousuke is leraar op de school van Shûhei en Kaï. Kan hij de herinneringen aan zijn geheimzinnige verleden loslaten en welke rol speelt de piano er precies in?

Wat zo leuk is aan ‘Piano Forest’ is dat het verhaal, hoewel als je deze tot op het bot uitgekleed niet zo bijzonder is, toch vrij is van clichés. Daardoor reageren de personages soms anders dan je verwacht en blijft de film de volle speelduur boeien. Zowel Shûhei als Kaï kunnen op sympathie van de kijker rekenen: het zijn leuke jongens die je graag gelukkig ziet. De animatie is goed gedaan en de muziek (Mozart, Chopin, Beethoven) is – hoe kan het ook anders – uitstekend. ‘Piano Forest’ is een hartverwarmend verhaal over vriendschap, houden van wat je doet en doen waar je van houdt. Een uitstekende film voor jong en oud.