Piet Piraat en de betoverde kroon (2005)

Regie: Bart van Leemputten | 60 minuten | familie, avontuur | Acteurs: Peter Vandevelde, Dirk Bosschaert, Anke Helsen, Dirk van Vooren, Johnny Kraaijkamp Jr., Grietje Vanderheijden, Vic de Wachter, Helen Geets

In 2002 kwam op Z@ppelin een nieuwe serie van Studio 100, Piet Piraat. Inmiddels is deze serie zo populair bij kinderen dat er een film van is gemaakt. Een voor de hand liggende keuze na het verfilmen van de avonturen van K3 en Kabouter Plop. ‘Piet Piraat en de Betoverde Kroon’ is een spannend avontuur voor kinderen. En wat is er nou leuker dan piraatje spelen? Zo denkt ook de cast erover en dat is duidelijk te zien.

De film duurt met zestig minuten niet lang, wat perfect is voor de leeftijdscategorie. In de film gaan ze een stapje verder met hun avontuur, een gastrol is weggelegd voor Johnny Kraaijkamp jr. Als de slechte kapitein Snorrebaard weet hij goed te overtuigen. Zeker omdat hij het extra moeilijk heeft; hij speelt een schilderij, dat wil zeggen, hij is betoverd. Natuurlijk wil hij er alles aan doen om weer normaal te worden en laat hij Piet Piraat en zijn kornuiten zoeken naar de Betoverde Kroon. Op hun reis komen ze enkele opstakels tegen die aan Homeros’ Odyssee doet denken. Ook Odysseus voer langs sirenen met betoverend mooie stemmen en door een gevaarlijke rotspartij (Scylla en Charybdis). Leuk bedacht van de makers, maar het had leuker en spannender uitgewerkt kunnen worden. Dat neemt niet weg dat het verhaal nu beter geschikt is voor de allerkleinsten.

Wat jammer is, is dat de film  eerst begint met een paar liedjes. Dit duurt te lang, zeker voor kinderen en het begin van het verhaal komt hierdoor niet goed uit. Hadden de makers ervoor gekozen om de liedjesreeks aan het eind te doen, dan zou het feest groter zijn geweest voor de kinderen. Dan was de slechterik overwonnen, dus ook reden voor vrolijkheid.

Desalniettemin is deze film geslaagd. Peter van de Velde (Piet Piraat), weer bijgestaan door zijn vaste vrienden gespeeld door Dirk Bosschaert (Berend Brokkenpap), Anke Helsen (Stien Struis) en Dirk van Vooren (Steven Stil) zijn een goed team. Dirk van Vooren doet denken aan de tijd van de ‘stomme films’ en Charlie Chaplin. Hij is goed in zijn fysieke grappen en mimiek en springt er daardoor het meeste uit van de vier.

Het verhaal is eenvoudig, maar leuk en spannend genoeg voor de doelgroep. Met deze film weet Studio 100 ongetwijfeld weer haar kleinste fans naar de bioscopen te lokken deze zomer. Weer een succes van hun hand.

Tessa Obbens

Bioscooprelease: 20 juli 2005