Piet Piraat en het vliegende schip (2006)

Regie: Bart van Leemputten | 61 minuten | familie, avontuur | Acteurs: Peter Vandevelde, Anke Helsen, Dirk van Vooren, Dirk Bosschaert, Vivienne van den Assem, Kathleen Aerts, Karen Damen, Kristel Verbeke

Terwijl de ‘Pirates of the Caribbean’ films volwassenen vermaken, verovert ‘Piet Piraat’ de harten van kinderen met de tv-serie en de film. Piraten zijn populair en kinderen houden van Piet en zijn kornuiten. Daarom keren Piet Piraat, Stien Struis, Berend Brokkenpap en Steven Stil terug in een nieuw filmavontuur, ditmaal niet over een betoverde kroon, maar een vliegend schip. Alle wind in de zeilen nog aan toe!

De bemanning van de ‘Scheve Schuit’ vaart ’s nachts tegen een groot, oud schip met stenen beelden. Het blijkt de ‘Wankele Walvis’ te zijn, het schip van de mooie Marylin. Marylin wordt gespeeld door de mooie Vivienne van den Assem uit ‘ZOOP’. Om Marylin en haar bemanning tot leven te wekken gaan Piet (Peter van de Velde), Steven (Dirk van Vooren) en Berend (Dirk Bosschaert) naar Oestereiland waar ze een blauwe parel vandaan moeten halen. Stien (Anke Helsen) blijft op het schip om een oogje in het zeil te houden. Ze is jaloers en bang dat Marylin straks haar vrienden zal afpakken. Op het eiland komen de piraten drie pratende en zingende vleesetende planten tegen…duizend borden brokkenpap! Die stemmen zijn ingesproken door niemand minder dan de meisjes K3, net als Piet Piraat ook van Studio 100.

Opvallend is dat er in dit deel minder liedjes zitten dan in ‘Piet Piraat en de Betoverde Kroon’ (2005). Maar de slapstick humor is weer volop aanwezig, zeker bij die dichtklappende reuzenoester. Af en toe zie je heel duidelijk dat de achtergrond nep is zoals bij het verlaten van Oestereiland. Maar de beelden van de schepen bij zonsondergang zijn weer erg mooi. Dit keer zitten er in het verhaal naast actie, humor en avontuur ook meer dingen zoals vriendschap, jaloezie en verliefdheid. De film lijkt bestemd te zijn voor de kinderen die Piet Piraat al volgen. Voor ‘nieuwelingen’ zal het even wennen zijn, want je wordt gelijk in het avontuur gestort.

Het stenen beeld van de stoere piratenkapitein lijkt niet zo op de levensechte Marylin en het Nederlandse accent van Vivienne van den Assem valt op tussen dat van haar Vlaamse medeacteurs. Maar de kinderen zullen dit niet eens opmerken. Zij zullen worden meegesleept in dit fantasierijke avontuur over blauwe parels, stenen beelden, de regenboog en het piratenleven. Schip Ahoy!

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 11 oktober 2006