Piranha 3DD (2012)

Regie: John Gulager | 90 minuten | komedie, horror, thriller | Acteurs: Katrina Bowden, Ving Rhames, Danielle Panabaker, Christopher Lloyd, Chris Zylka, Gary Busey, Jean-Luc Bilodeau, Tabitha Taylor, Jacqueline MacInnes Wood, David Hasselhoff, David Koechner, Meagan Tandy, Clu Gulager, Elise Neal, Paul Scheer, Cody Kennedy, Sam Jones III, Matt Bush, Shanica Knowles, Sierra Fisk, Marta Zolynska, Paul James Jordan, Adrian Martinez, Naomi Snieckus, Kathy Sue Holtorf, Beth Powder

Hoewel de piranha’s in Lake Victoria al ruimschoots de gelegenheid hadden om hun buikjes rond te eten aan feestende badgasten hielden ze blijkbaar toch een gaatje over voor een tweede gang. Daar zal de filmmaatschappij blij mee zijn geweest. Het bloed- & blootfestijn ‘Piranha 3D’ uit 2010 was zo’n onverwacht succes bij pers en publiek dat een vervolgfilm niet kon uitblijven, en een titel als ‘Piranha 3DD’ is natuurlijk te leuk om te laten liggen.

Het verhaal van ‘Piranha 3DD’ volgt het stramien van het origineel. Als amuse knagen de vissen eerst aan voormalig steracteur Gary Busey (in het origineel was Richard Dreyfuss de pineut), om zich vervolgens op het buffet te storten, dat dit keer bestaat uit bezoekers van een waterpark. Het zwemparadijs Big Wet wordt gerund wordt door Maddy (Danielle Panabaker) en haar louche stiefvader Chet (David Koechner), die het plan heeft opgevat om een pikante 18+-poel in te richten met strippende lifeguards, de échte David Hasselhoff als badmeester en onderwaterbeelden van badderend bloot. Voer voor de kaken van de piranha’s, die het – meer nog dan in de eerste film – voorzien hebben op primaire en secundaire geslachtskenmerken.

‘Piranha 3DD’ lijdt zichtbaar onder het feit dat het foefje al eerder werd vertoond. Werden we in 2010 nog getrakteerd op een afgebeten penis, in 2012 zien we hoe een piranha een naaktzwemmende jongedame binnenzwemt. Die heeft verbazingwekkend weinig last van haar passagier, totdat ze met haar vriendje tussen de lakens belandt. Daar merkt meneer dat vagina’s soms wel degelijk tanden hebben, en hij schrikt daar zo van dat hij zijn zaakje afhakt met een keukenmes. Wat je noemt een actie uit de categorie ‘dat hadden wij anders opgelost’. Qua seks en smerigheid is ‘3DD’ dus wat meer in your face dan het origineel, maar dat betekent niet dat de film ook meer indruk maakt.

Op veel fronten toont John Gulanger zich een minder bekwame regisseur dan zijn voorganger Alexandre Aja. Neem de scène waarin Deputy Fallon (Ving Rhames) uit deel 1 zijn rentree maakt en een slachting aanricht onder de piranha’s. Dit had een van de hoogtepunten van de film moeten zijn, maar door de trage opbouw, de rommelige montage en de slecht gekozen filmmuziek valt Fallons stoere-mannen-moment in het water. Het is maar goed dat Gulanger nog wat punten scoort door David Hasselhoff aan te laten rukken als badmeester. Hasselhoff zet zichzelf in ‘Piranha 3DD’ met plezier te kijk en gaat daar tijdens de aftiteling gewoon mee door, wat even tenenkrommende als memorabele momenten oplevert.

Hoewel het bloed net zo scheutig vloeit en er ook wel wat te lachen valt, is ‘Piranha 3DD’ al met al toch veel minder fris en fruitig dan zijn voorganger. Waar ‘Piranha 3D’ over the top ging, kukelt ‘3DD’ over de rand. En dan is het zwemmen voor je leven.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 14 juni 2012
DVD- en blu-ray-release: 14 februari 2013