Pirates of the Caribbean: At World’s End (2007)

Regie: Gore Verbinski | 168 minuten | actie, komedie, avontuur, fantasie | Acteurs: Johnny Depp, Orlando Bloom, Keira Knightley, Geoffrey Rush, Jonathan Pryce, Bill Nighy, Chow-Yun Fat, Tom Hollander, Stellan Skarsgård, Jack Davenport, Kevin McNally, Mackenzie Crook, Lee Arenberg, Martin Klebba, Greg Ellis, Naomie Harris, David Bailie, David Schofield, Lauren Maher, Dermot Keaney, Clive Ashborn, Winston Ellis, Christopher Adamson, Andy Beckwith, Jonathan Linsley, Keith Richards, Ghassan Massoud, Hakeem Kae-Kazim, Dominic Scott Kay, Vanessa Branch, Reggie Lee, Marshall Manesh, Angus Barnett, Giles New, Takayo Fischer

Yo ho, yo ho…Eindelijk, het laatste deel in de ‘Pirates of the Caribbean’ trilogie is er dan, en hoe! Was het tweede deel, ‘Dead Man’s Chest’ al een onverwacht onderhoudend vervolg, dit laatste deel doet daar zelfs nog een schep (laat dat -je maar achterwege) bovenop en zal menigeen verrassen. Dat het na de spannende cliffhanger waarmee ‘Dead Man’s Chest’ eindigt zo spectaculair spannend wordt, dat had je in je stoutste dromen niet voor mogelijk gehouden.

De makers hebben echt alles uit te kast getrokken om te zorgen dat ‘At World’s End’ nóg bloedstollender, nóg grappiger en nóg spectaculairder is dan zijn voorgangers. Kosten noch moeite zijn gespaard; de kostuums, de schepen, de muziek, de special effects, het getuigt allemaal van vakwerk. Maar het allerbelangrijkst, zeker voor vervolgfilms, is natuurlijk het verhaal. Vaak zijn deel twee en drie slappe aftreksels, maar in dit geval dus absoluut niet. Waar deel twee eindigt gaat deel drie verder: At World’s End. Barbossa (een geweldige Geoffrey Rush) helpt Will Turner (Orlando Bloom) en Elizabeth Swann (Keira Knightley) te varen naar het einde van de wereld, om daar Jack Sparrow (Johnny Depp) te redden van een lot erger dan de dood. Eenmaal hun doel bereikt wordt het pas echt naar; iedereen bedondert iedereen, niemand is te vertrouwen en om het af te maken zit Lord Beckett ze nog steeds achterna en dreigt hij iedere piraat uit te roeien. Het bedrog en de verwikkelingen leiden soms tot wat chaos, maar toch weet Verbinski het zo te brengen dat je de kluts niet geheel kwijt raakt. Het zorgt soms zelfs voor hilarische scènes!

Tussen al dat list en bedrog blijkt er toch nog plaats voor liefde en trouw. Als Becketts adem steeds heter wordt, wordt het roer omgegooid en is het één voor allen, en allen voor één. Dit leidt tot een van de meest sensationele scheepsgevechten ooit, niet in de minste plaats omdat Keira Knightley als Elizabeth een kippenvel veroorzakende speech geeft die sterk doet denken aan ‘Braveheart’. Van Johnny Depp als het kleurrijke personage Jack Sparrow kan je maar geen genoeg krijgen; ditmaal is hij nog geschifter – maar tegelijkertijd ook nóg gehaaider en slimmer. Depp is een ware artiest en maakt ook deze keer de film tot een groot succes. Knightley is nog steeds oké en het lijkt er op dat Bloom in de tussentijd wat acteerlessen heeft gehad. Hij is in ieder geval vele malen overtuigender dan de afgelopen keer. Nieuwkomers Keith Richards (een Rolling Stone in een wel zeer onverwachte rol) en Chow-Yun Fat (‘Anna and the King’) als Captain Sao Feng zorgen voor een frisse bries en zijn een ware aanvulling op de reeds gelauwerde cast die stuk voor stuk buitengewoon goed zijn. De kracht zit van binnen, maar ‘At World’s End’ wordt zeker geholpen door het creative team dat zorgt voor adembenemende shots, prachtige muziek en een briljante cast.

Naast alle actie die van het doek af spettert is voor degene die inmiddels nog niet al overdonderd is – en die bekend is met de attractie – leuk om te zien dat na twee films er nog steeds verwijzingen te vinden zijn naar de rit in Disneyland. Geïnspireerd op de Disney attractie Pirates of the Caribbean is dit een ware thriller-ride die de adrenaline goed weet te laten stromen. Een meer dan dege(n)lijke film; één groot spektakel, een hoogwaardige afsluiter voor de trilogie, een meesterwerk en monsterhit, kortom een echte must voor de ware Pirates fan. Go and see me hearties, arrr!

Tessa Obbens

Waardering: 5

Bioscooprelease: 23 mei 2007