Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)

Regie: Gore Verbinski | 143 minuten | actie, komedie, avontuur, fantasie | Acteurs: Johnny Depp, Geoffrey Rush, Orlando Bloom, Keira Knightley, Jonathan Pryce, Jack Davenport, Lee Arenberg, Mackenzie Crook, Damian O’Hare, Giles New, Angus Barnett, David Bailie, Michael Berry Jr., Isaac C. Singleton Jr., Kevin McNally

Nadat regisseurs als Renny Harlin en zelfs Steven Spielberg met films als ‘Cutthroat Island’ en ‘Hook’ geprobeerd hebben de oude piratenfilms van de eerste helft van de vorige eeuw nieuw leven in te blazen, zonder dat dit gelukt was, heeft Gore Verbinski in elk geval in Amerika een groot succes behaald met deze piratenfilm. De kans dat hem dit in de rest van de wereld zal gaan lukken is zeer groot. Alle elementen van een piratenfilm zijn aanwezig: actie, romantiek, een pratende papegaai, een tropisch eiland, een verborgen schat en in plaats van de kijker te overspoelen met deze clichés, wordt één en ander netjes verwerkt in het verhaal. Het verhaal van de film doet er eigenlijk niet toe, al in het begin van de film is duidelijk dat we deze film niet al te serieus moeten nemen. De woest uitziende piraat die trots uitkijkt vanaf het hoogste puntje van de mast van zijn gigantische schip blijkt even later op een slechts armetierig bootje te staan, die al half onder water is. Net voordat het wrak zinkt, stapt de piraat op de aanlegsteiger, alsof hij elke dag niets anders doet.

De grootste troef die Gore Verbinski in deze film uitspeelt is wel de rol van de altijd geweldige Johnny Depp. Op zijn geheel eigenzinnige manier geeft hij gestalte aan de altijd op het randje van dronkenschap verkerende Captain Jack Sparrow, een piraat in de ware zin van het woord. Hij is brutaal, grappig, en iedereen te slim af. Nouja, iedereen…. Hij belandt al vrij vroeg in de film in de gevangenis, maar heeft op Will Turner, een rol gespeeld door de Britse Orlando “Legolas” Bloom, in korte tijd zo’n indruk gemaakt, dat deze hem bevrijdt om de door piraten ontvoerde dochter van de gouverneur, Elizabeth Swann, te gaan redden. De reden dat Jack Sparrow hiermee akkoord gaat, is puur zelfbelang, de ontvoerders van Elizabeth zijn niemand minder dan de piraten van het schip The Black Pearl, een soort legende die toch echt blijkt te bestaan. De bemanning van dit schip wordt aangevoerd door de kwaadaardige piraat Barbossa, en dat is nu net de man die Jack Sparrow van zijn schip heeft beroofd. Johnny Depp zet zijn rol echt meesterlijk neer. Hij is onvoorstelbaar grappig door zijn manier van praten en zijn bewegingen, die overigens geïnspireerd zijn door Rolling Stone gitarist Keith Richards. Hij is bijna onherkenbaar met zijn oogmake-up, vlechtjes in zijn baard, versiersels in zijn kapsel en grote snor, maar iemand anders in de rol van Jack Sparrow is ondenkbaar. Zonder Johnny Depp zou deze film in de zelfde regionen als eerder genoemde flops belanden.

De rest van de cast is overigens ook niet te versmaden, ze zijn hooguit iets minder excentriek. Geoffrey Rush als de door en door slechte piraat Barbossa staat bijna op gelijke hoogte met Depp, hij is naar een citaat uit de film “zo slecht, dat zelfs de hel hem teruggespuugd heeft”, toch kun je geen echte hekel aan hem krijgen. Orlando Bloom speelt de tegenpool van Johnny Depps karakter, een piratenzoon, op jonge leeftijd gered van piraten, door de oplettendheid van zijn onbereikbare liefde Elizabeth. Hij probeert een goede burger te zijn en is daardoor minder grappig als de rest, maar laat in deze film zien dat hij zeker meer in zijn mars heeft dan alleen maar een tieneridool te zijn. De slechts achttienjarige Keira Kneightly, wiens grootste rol tot nu toe die van Juliette Paxton in ‘Bend It Like Beckham’ was, zal met deze film zeker doorbreken bij het grote publiek. Ze staat, zoals dat ook hoort, in deze film vol mannen, duidelijk haar mannetje en vecht net zo hard als de rest mee tegen de piraten. Schrijvers Ted Elliot en Terry Rossio hebben niet alleen het script van de zeer succesvolle animatiefilm ‘Shrek’ geschreven, maar ook die van animatiefilms ‘Treasure Island’ en ‘Sinbad’, en waren dus min of meer bekend met het genre. Producent Jerry Bruckheimer staat bekend om zijn actiefilms als ‘The Rock’, ‘Con Air’ en ‘Enemy of the State’, en maakt ook van deze film weer een lust voor het oog. De film mag dan lichtelijk gebaseerd zijn op een Disneyland-attractie (waar bootjes langzaam langs allerlei piratentaferelen varen), een bezoekje aan deze film is duizend keer meer waar voor je geld dan een bezoekje aan welk pretpark dan ook!

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 14 augustus 2003