Pitch Perfect 2 (2015)

Regie: Elizabeth Banks | 115 minuten | komedie, muziek | Acteurs: Anna Kendrick, Hailee Steinfeld, Rebel Wilson, Elizabeth Banks, Brittany Snow, Alexis Knapp, Anna Camp, Hana Mae Lee, Katey Sagal, Skylar Astin, Adam DeVine, Kelley Jakle, Ben Platt, C.J. Perry, Ester Dean, John Michael Higgins, Shelley Regner

‘Pitch Perfect’ uit 2012 was het regiedebuut van Jason Moore. Dat je met een debutant te maken had, was te merken aan het ietwat vreemde verloop van de film. Wat begon als een mierzoete Disney-pastiche vol aalgladde liedjes ontaardde vanuit het niets in een ‘gross out  comedy’ waarin projectielbraken tot kunstvorm werd verheven. Deze onevenwichtige combinatie van onderbroekenlol en kleffe vriendschappen maakte van ‘Pitch Perfect’ een unieke – en daardoor ook erg leuke – muziekfilm. Op de een of andere manier deed de komedie het erg goed. Dat lag onder meer aan de sterke liedjes. Actrice Anna Kendrick scoorde zelfs een hit met ‘Cups’. Dat nummer was in verkorte versie in Moore’s productie te horen. Nu is er een vervolg in de bioscoop te zien.

‘Pitch Perfect 2’ gaat verder waar het origineel eindigde. Zanggroep de Bellas is afgestudeerd. Ze naderen het einde van hun studentenbestaan en proberen er achter te komen hoe ze hun vriendschap af kunnen sluiten en wat ze gaan doen met de rest van hun leven. Tot die tijd heeft het gezelschap het druk met andere zaken. Zo moeten ze het opnemen tegen een akelige Duitse zanggroep en hun besmeurde imago opvijzelen.

Dit vervolg is het regiedebuut van Elizabeth Banks. De actrice heeft opnieuw een grappige bijrol in deze film, maar staat nu dus ook achter de camera. ‘Pitch Perfect 2’ zit wat evenwichtiger in elkaar en heeft een hogere grapdichtheid. Dat gaat ten koste van karakterontwikkeling. Verwacht minder emotionele momenten en meer Fat Amy. Ook prima, want het tempo is lekker hoog. Banks is erin geslaagd de vriendschap van de Bellas op een mooie manier in beeld te brengen. Het is ook leuk om ‘normale’ vrouwen te zien. De Bellas zijn niet overdreven mooi, slank en Hollywood. Je zou ze zo op straat tegen kunnen komen. Die vriendschap komt puur over en levert een paar onvervalste ‘feel good momentjes’ op die je met een gelukzalig gevoel naar huis sturen.

De muziek zit ook goed in elkaar. Liefhebbers van vlotte Top 40 hits en oude krakers in een A capella jasje kunnen hun hart ophalen. ‘Pitch Perfect 2’ is een sterk vervolg dat minstens zo goed is als – of misschien zelfs wel beter dan – het origineel.

Bioscooprelease: 14 mei 2015
DVD- en blu-ray-release: 2 december 2015