Pitch Perfect (2012)

Regie: Jason Moore | 106 minuten | komedie, muziek, romantiek | Acteurs: Anna Kendrick, Rebel Wilson, Skylar Astin, Ben Platt, Brittany Snow, Anna Camp, Adam DeVine, Freddie Stroma, Hana Mae Lee, Alexis Knapp, Esther Dean, Elizabeth Banks, Shelley Regner, Kelley Jakle, John Michael Higgins, Nicole Lovince, Caroline Fourmy, Wanetah Walmsley

‘Pitch Perfect’ speelt handig in op het succes van de serie “Glee” waarin ook een a-capella groep van jonge mensen centraal staat. De populariteit van “Glee” is te danken aan de aanstekelijke liedjes en de ‘underdog’ karakters. In ‘Pitch Perfect’ zijn de personages iets ouder maar het principe is hetzelfde. Gooi een paar vreemde types bij elkaar met ieder hun eigenaardigheden, mix zoveel mogelijk moderne nummers met een snufje romantiek en laat iedereen lekker veel zingen en dansen. Het werkt in ‘Pitch Perfect’ voor een deel. De personages zijn gek genoeg om ze grappig te vinden, de gekozen liedjes een mix van oude en nieuwe hits maar de film lijkt maar niet te kunnen kiezen tussen een parodie en een lofzang voor a-capella koren. Het ene moment worden de koren belachelijk gemaakt en een paar scènes later zien we juist weer een flitsende montage van een optreden. Dat in combinatie met een zeer voorspelbaar script laat de film net niet boven de middenmoot uitkomen. Qua comedy doet de film het niet eens zo heel slecht. De Australische Rebel Wilson is daarin uitschieter. Wilson steelt iedere scène waar ze in zit met haar zelfspot en noemt zichzelf bij voorbaat al Fat Amy zodat ‘Twig Bitches’ het niet achter haar rug om doen. Het gaat echter ook wel eens goed mis qua humor, bijvoorbeeld bij de zeer onnodige kotsscène in de film. De film dreigt op zo’n moment af te zwakken naar een flauw ‘Scary Movie’ niveau.

Beca is een eerstejaars aan de universiteit die droomt van een carrière in de muziek. Ze houdt zich een beetje op de achtergrond totdat een aantal leden van de a-capella groep The Bellas haar horen zingen. The Bellas kampen met een ledentekort na een verlies op een belangrijk kampioenschap en zijn wanhopig op zoek naar nieuwe zangeressen. Beca wordt door The Bellas overtuigd mee te doen met de groep. Al gauw wordt duidelijk dat leider Aubrey niks aan het (ouderwetse) repertoire van de groep wil veranderen en erg kritisch is op haar leden. Beca die erg goed is in het mixen van moderne nummers botst met control freak Aubrey. Het nieuwe kampioenschap komt steeds dichterbij en dan wordt Beca ook nog eens verliefd op Jesse die zingt in The Treblemakers, de grootste concurrent van The Bellas.

De hoofdrol in ‘Pitch Perfect’ wordt gespeeld door Anna Kendrick, die we onder andere kennen van haar rol in ‘Up in the Air’, waarin ze opviel door haar gevatheid en naturelle voorkomen. Het karakter van Beca past goed bij haar en ook haar stem klinkt meer dan prima. Kendrick zorgt voor een leuk karakter en draagt de film met gemak. Samen met de charmante Skylar Astin speelt ze een leuk koppel. De acteurs hadden voorafgaand aan de film allemaal een verschillende achtergrond in zang en dans. Daarom werden ze voor een maand bij elkaar gestopt voor een ware zang- en dans-bootcamp. De acteurs repeteerden zo’n tien (!) uur per dag. Niet iedereen zingt en danst even sterk, maar bij alle acteurs is het proud to be fout plezier duidelijk van het gezicht af te lezen.

‘Pitch Perfect’ is een aangenaam tussendoortje dat nét iets te vaak vastzit tussen een ode aan en het bespotten van a-capella koren. Gelukkig zorgen Anna Kendrick en Rebel Wilson voor de pluspunten van de film. Ben je bekend met “Glee” maar vindt je dat niks? Dan zal ‘Pitch Perfect’ je waarschijnlijk niet bekoren. Liefhebbers van aparte types en aanstekelijke liedjes komen bij deze coming of age film ongetwijfeld aan hun trekken.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 3 januari 2013
DVD- en blu-ray-release: 17 april 2013