Plan B (2009)

Regie: Marco Berger | 103 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Manuel Vignau, Lucas Ferraro, Mercedes Quinteros, Damián Canduci, Ana Lucia Antony, Carolina Stegmayer, Antonia De Michelis, Ariel Nuñez Di Croce, Daniel Nahmias, Segio Escobar, Miguel Neira, Froilan Contreras, Luna Contreras, Clara Contreras, Sheila Trucco

‘Plan B’ beschrijft hoe de jonge Bruno met een vernuftig plan zijn ex-vriendin probeert te herwinnen waardoor hij tot inzichten komt die hij van te voren nooit had kunnen voorspellen. Deze film van regisseur Marco Berger kent veel lange, ietwat trage monologen, maar ook een keur aan scènes waarin niet wordt gesproken. Die laatste zijn door de focus op nonverbaal acteerspel vaak effectief in de beschrijving van gemoedstoestanden van de hoofdpersonen. Daarnaast zijn de ‘stille’ scènes ook regelmatig overbodig en weinig toevoegend aan het filmscenario. In sommige gevallen zelfs afleidend van het scherm. Maar de aaneenschakeling van fotografische beelden die hiermee wordt gecreëerd is zeer de moeite waard. Dagelijkse rituelen uit het leven van de hoofdpersonen zijn dikwijls bevroren in beeld gebracht waardoor er als het ware losse prenten en foto’s zijn ontstaan. En daar steekt duidelijk de fotograaf Marco Berger de kop op, die naast filmmaker verdienstelijk fotograaf is. Berger, die bijdragen leverde aan advertentiecampagnes van uiteenlopende grote merken en bedrijven, creëert ook in ‘Plan B’ beelden die direct bruikbaar zouden kunnen zijn in een reclamecampagne voor jeans of parfum.

‘Plan B’ is een licht artistieke film over gewone stervelingen in een menselijk en daardoor bijzonder verhaal, waarbij het basisgegeven van het scenario ook nog eens origineel is. Een grote film doordat de makers klein te werk zijn gegaan en de focus bleven leggen op de interactie tussen mensen en de elementen uit hun dagelijkse leven. De rust waarmee Berger filmisch door zijn scenario trekt geeft ruimte om na te denken en te genieten van de verschillende fotokunstwerkjes. Het leidt tot een ware observatie van de hoofdpersonen (Manuel Vignau en Lucas Ferraro) die door de minuscule focus van hun fotograaf over grote acteertalenten moeten beschikken.

‘Plan B’ zal misschien niet voor iedereen de verwachting waar maken. Anders dan het enigszins komische scenario doet vermoeden gaat het hier niet om een torenhoog entertainmentgehalte. De voldoening moet meer indirect gezocht worden aan de hand van de filmische kwaliteit en de opbouwende spanning van pure liefde. Liefde die zich in tegenstelling tot geijkte Hollywood-producties eens een keer niet gladjes laat verkopen; misschien niet altijd naar verwachting, maar zeker verfrissend en echt.

Tjeerd Kooistra