Play (2011)

Regie: Ruben Östlund | 118 minuten | drama, misdaad | Acteurs: Yannick Diakité, Kevin Vaz, Abdiaziz Hilowle, John Ortiz, Sebastian Hegmar, Nana Manu, Sebastian Blyckert, Anas Abdirahman

Ruben Östlund koos bij zijn derde film ‘Play’ om een waargebeurde zaak van telefoondiefstal met lange shots te verfilmen in real time. Het resultaat is zo uiterst realistisch, maar levert ook aan spanning in, vooral door zijn lange speelduur. Het helpt niet mee dat cameraman Marius Dybwad Brandrud wel heel erg veel afstand houdt tot zijn personages, waardoor de shots (en daarom ook de hele film) weliswaar uiterst geraffineerd voorkomen, maar het resultaat meer weg heeft van een analyse dan een speelfilm.

Drie jongens zijn in het winkelcentrum en worden daar benaderd door een grotere groep oudere allochtonen, die beweren dat de telefoon van een van de jongeren is gestolen en van hun familie is. Een flinke discussie ontstaat, waarna de film op een vrij langzame manier laat zien hoe de telefoon geweldloos van zijn eigenaar wordt ontvreemd.

Voorheen was Östlund regisseur van skifilms, en maakte daarna twee documentaires en twee korte films, voor hij debuteerde met ‘The Guitar Mongoloid’ in 2004. Opvolger ‘Involuntary’ kreeg zijn première in het Un Certain Regard programma van Cannes, evenals ‘Play’, die ook draaide op het IFFR in Rotterdam. Zo komt de Zweed, die voor zijn korte film ‘Incident by a Bank’ een Gouden Beer won in Berlijn, telkens een stapje verder.

Het verhaal is gebaseerd op een waargebeurde zaak uit Zweden, waar de regisseur documenten van de strafzaak mocht inzien om zo zijn portret zo realistisch mogelijk te maken, en dat is zeer goed gelukt. ‘Play’ is haast een documentaire, en de karakters zijn geweldig uitgewerkt. Bovendien weet Östlund de jongeren zo te regisseren dat ze elk cliché over de tekortkomingen van kinderacteurs weten te omzeilen, en zijn de dialogen vers van de straat geplukt. Het is fascinerend om te zien hoe het hele proces in zijn werk gaat, maar omdat de regisseur er geen moment twijfel over laat bestaan van wie de telefoon daadwerkelijk is, wordt de film uiteindelijk langdradig, en zijn de 118 minuten er echt te veel om dit verhaal te vertellen.

Luuk Imhann

Bioscooprelease: 3 mei 2012
DVD-release: 28 augustus 2012