Pluk van de Petteflet (2004)

Recensie Pluk van de Petteflet CinemagazineRegie: Ben Sombogaart, Pieter van Rijn | 90 minuten | familie | Acteurs: Janieck van de Polder, Suzanne Zuiderwijk, Hanneke Riemer, Arjan Ederveen, Erik van Muiswinkel, Paul Hoes, Erica Terpstra, Stefan de Walle, Chris Bolczek, Jack Wouterse

Maar liefst de helft van de Nederlandse bevolking heeft Annie M.G. Schmidts klassieker ‘Pluk van de Petteflet’ gelezen. Iedereen die bekend is met het boek zal zich vast afvragen hoe een film over het roodharige jongetje met zijn net zo rode kraanwagen in vredesnaam kan tippen aan dat prachtige boek. Het antwoord is simpel: zet producer Burny Bos en regisseur Ben Sombogaart aan het werk en schakel een aantal fenomenale acteurs in. Het resultaat is een film die alle verwachtingen overtreft en de vele fantasiefiguren uit het boek tot leven doet komen.

‘Pluk van de Petteflet’ wordt ingeleid met een animatie van Pluk die in zijn rode kraanwagen rijdt, precies getekend zoals we dat van Schmidts trouwe illustrator Fiep Westendorp gewend zijn. Zodra Pluk aankomt bij de Petteflet, verandert zijn getekende verschijning in een levensecht, roodharig jongetje dat een rood kraanwagentje bestuurd. Dit is een prima truc om het nostalgische publiek te laten wennen aan de nieuwe Pluk. Alle personages en dieren uit het boek komen terug in de film. Zo zien we Zaza de kakkerlak, Dollie de duif en Langhors het paard. Omdat voor het tot leven brengen van deze dieren 3D- animaties te duur waren, is gekozen voor het gebruik van poppen. Onder andere Owen Schumacher, Karin Bloemen en Frits Lambrechts vertolken de stemmen van de poppen.

Dat Annie M.G. Schmidts ‘Pluk van de Petteflet’ een tijdloos boek is, blijkt wel uit deze film. Schmidt schreef het boek in 1971 en daaruit valt op te merken dat de jeugd eigenlijk niet zoveel is veranderd door de jaren heen. Wie het boek heeft gelezen hoeft dus zeker niet bang te zijn voor een teleurstelling die de film zou kunnen brengen. De personages, de muziek van Fons Merkies en het decor zorgen voor een zeer vermakelijke film voor jong en oud die oude tijden laat herleven.

Josine van Gils

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 17 november 2004