Pompeii (2014)

Regie: Paul W.S. Anderson | 105 minuten | actie, avontuur, drama, geschiedenis, romantiek | Acteurs: Kit Harington, Carrie-Anne Moss, Emily Browning, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Jessica Lucas, Jared Harris, Joe Pingue, Kiefer Sutherland, Currie Graham, Dylan Schombing, Maxime Savaria, Ron Kennell, Tom Bishop Sr., Rebecca Eady, Sasha Rioz

Vraag mensen om een vulkaan op te noemen en Vesuvius zal ongetwijfeld een vaak gehoord antwoord zijn. Zijn beruchtheid is te danken aan de uitbarsting in 79 A.D. die de steden Pompeï en Herculaneum (Italië) in één keer wegvaagde. Maar genoeg geschiedenisles, over naar de 3D-verfilming van deze vuurballenfestijn.

In de hoofdrol vinden we Kit Harington (beter bekend als Jon Snow uit de mateloos populaire tv-serie “Game of Thrones”) met daarnaast oudgedienden als Carrie-Anne Moss en Kiefer Sutherland.  Regisseur Paul W.S. Anderson, bekend van vermakelijke pulp als ‘Death Race’ en de ‘Resident Evil’ series, mag ervoor zorgen dat deze vervlogen catastrofe van het scherm afspat.

Onder aanvoering van de Romeinse bevelhebber Corvus (Kiefer Sutherland) wordt een Keltische stam uitgeroeid op één jongetje na. Het is dit jongetje dat zeventien jaar later furore maakt in de arena’s als gladiator. Milo (Kit Harington), bijgenaamd “The Celt”, valt op door zijn vechtkunsten. Hij wordt opgekocht door een slavenhandelaar en op transport gezet naar Pompeï.

Tijdens dit transport kruist Milo wegen met de dochter van de stadhouder, Cassia (Emily Browning). Er is een onmiddellijke klik, maar hun statusverschil zal nooit meer toelaten. Eenmaal in Pompeï wordt beiden hun bestaan bruut verstoord door de komst van Corvus, inmiddels senator. Een aanstaande uitbarsting van de vulkaan Vesuvius maakt de tragedie compleet.

Het is verfrissend om op te merken dat er eindelijk weer eens een film goed gebruik maakt van 3D. Waar bij vele films 3D weinig tot niks toevoegt voel je bij het zien van ‘Pompeii’ nog net niet de hitte van de lavakogels die je om de oren vliegen. Samen met de groots opgezette overheadshots is dit meteen ook het beste element van de film want het centrale verhaal staat bol van de clichés. Er is bij verschillende series en films (denk aan “Rome” en ‘Gladiator’) leentjebuur gespeeld en hierdoor ontbreekt het aan eigenheid. De verboden liefde, de zoektocht naar wraak – het zijn elementen die we al eerder, en beter uitgewerkt, hebben gezien in soortgelijke films.

Kit Harington is goed te pruimen in de hoofdrol en zijn fysieke transformatie zal niemand ontgaan. Vooral de chemie tussen hem en Adewale Akinnuoye-Agbaje, die mede-gladiator Atticus speelt, doet in vlagen denken aan andere succesvolle filmduo’s. De chemie met tegenspeelster Emily Browning is helaas minder geslaagd, de geforceerde verboden liefde ten spijt. De over-the-top vertolking van Kiefer Sutherland dient ook benoemd te worden, het ontbreekt hem net aan een maniakale lach.

Het voornaamste probleem met ‘Pompeii’ is dat de grootsheid van het spektakel in schril contrast staat met gemis aan meeslependheid. Kijkers bekend met het werk Paul W.S. Anderson weten wat ze kunnen verwachten maar zelfs het geraas van Vesuvius kan het onbenullige verhaal niet redden.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 17 april 2014
DVD- en blu-ray-release: 13 augustus 2014