Pork (2006)

Regie: Gido Leytens | 10 minuten | korte film | Acteurs: Guilherme Miotto, Ulrika Kinn-Svenson, Alexandre Tissot, Lucie Petrusova

Het Tilburgse dansgezelschap T.R.A.S.H. gaat al weer enige jaren, sinds 2000, mee. Het jonge internationale groepje verzorgt voorstellingen, waarin alles geoorloofd lijkt te zijn, misschien zou je hen de rugbyspelers van de dans kunnen noemen. Geweld wordt niet geschuwd, dansers worden door elkander heen en weer geschud, tegen muren gesmeten, zowel verbaal als fysiek misbruikt. Ook voor de vrouwelijke dansers wordt geen genade getoond, zij worden op eenzelfde manier behandeld. De theater/dansvoorstelling ‘Pork-in-loop’ van T.R.A.S.H. is al vanaf 2005 te zien in diverse Nederlandse theaters en zelfs internationaal bestaat er belangstelling: het gezelschap heeft ook op een aantal Franse festivals opgetreden.

De korte dansfilm ‘Pork’ is de filmbewerking van de voorstelling. Ook hierin wordt de kijker op een compromisloze manier getrakteerd op beelden van machtsvertoon, paranoia en vernedering. Een stortvloed van woorden komt uit de mond van de theatrale Ulrika Kinn-Svenson. Omdat Engels niet haar moedertaal is, stoort haar tirade af en toe. Buitengewoon verbijsterend is het acteerwerk van Guilherme Miotto, die een verontrustend personage neerzet die, om maar eens een eufemisme te gebruiken, niet lekker in zijn vel zit. Zijn optreden shockeert misschien nog wel meer dan het gooi- en smijtwerk van zijn collega’s, waar hij overigens in latere scènes ook aan onderworpen wordt. Hij weet, door zijn onderdanige rol, de meeste sympathie bij de kijker op te roepen. Raar eigenlijk, want je weet niet wat hem tot deze gekte heeft gedreven. Het thema van ‘Pork’ is immers het menselijke verval, en misdaad is één van de kenmerken hiervan. Dat ook de media, en in het bijzonder de tv, hier debet aan is, toont T.R.A.S.H. door het gebruik van de beeldbuis, van waaruit Ulrika haar monoloog houdt.

Het gebrek aan een verhaallijn doet de film echter de das om. De dansers geven zonder meer een uitstekende en overtuigende performance en laten je met een licht verontrustend gevoel achter, maar veel meer dan dat is het niet.

Speciale vertoning: Cinedans 2007