Pour elle (2008)

Regie: Fred Cavayé | 96 minuten | drama, thriller, romantiek, misdaad | Acteurs: Vincent Lindon, Diane Krüger, Lancelot Roch, Olivier Marchal, Hammou Graïa, Liliane Rovére, Olivier Perrier, Moussa Maaskri, Rémi Martin, Thierry Godard, Slimane Hadjar, Dorothée Tavernier, Alaa Oumouzoune, Joseph Beddelem, Ivan Franek, Pascal Parmentier, Kader Boukhanef, Odile Roire, Martine Vandeville, Gilles Kneuse, Smadi Wolfman, Marie-France Santon, Corentin Daumas, Mikaela Fisher, Stephane Lagoutte, Marc Robert

In het Franse ‘Pour elle’ van regisseur Fred Cavayé leef je al snel mee met de perikelen van het echtpaar Lisa (Diane Kruger) en Julien (Vincen Lindon). Hoewel zij een flink aantal jaren schelen (acteur Lindon is precies (!) zeventien jaar ouder dan zijn charmante tegenspeelster) is het een uitstekend huwelijk en vinden de twee, ondanks de aanwezigheid van een schattige baby, nog altijd tijd om met elkaar uit te gaan, uitmondend in een stevige vrijpartij die al begint voor de sleutel in de huisdeur steekt. De volgende ochtend toont echter dat geluk zo om kan slaan wanneer de politie op brute wijze een vredig ontbijttafereel verstoort en Lisa gearresteerd wordt op verdenking van moord. Vol onbegrip ziet Julien hoe zijn vrouw wordt meegenomen en in de kinderstoel zit een brullende baby. Het is een hartverscheurende scène om te zien, helemaal als je bedenkt dat er geen greintje acteerwerk van de dreumes aan te pas is gekomen.

De film is grofweg opgedeeld in twee delen: de afgelopen drie jaar en de afgelopen drie dagen. Het duurt namelijk drie jaar voor Julien en Lisa zich neer moeten leggen bij de definitieve uitspraak van de rechtbank: Lisa blijft vast zitten, er is te weinig bewijs in haar voordeel en teveel bewijs tegen haar. Daarnaast had ze een motief. Voor beide personen is het onverteerbaar. Julien ziet geen leven voor zich zonder zijn geliefde en Lisa uit zich door haar medicatie te weigeren, zodat ze langzaam zelfmoord pleegt. Vanaf dat moment besluit Julien het heft in eigen handen te nemen; als zijn vrouw dan niet vrijgesproken kan worden, moet hij maar zorgen dat ze ontsnapt. Buiten Lisa’s weten om bereidt hij zorgvuldig een plan voor haar te helpen dit te bereiken.

Omdat het grootste deel van de film zich focust op Julien, kun je gerust stellen dat Vincent Lindon met zijn karakteristieke en doorleefde hoofd de film draagt. Zijn fysieke acteerspel is uitstekend en de Fransman weet zijn verdriet zo overtuigend te brengen dat je als kijker niet anders kunt dan meeleven. Het feit dat de makers al vrij vroeg de ware toedracht van de misdaad waarvoor Lisa vastzit prijsgeven, doet daar niets aan af: of ze nu schuldig is of niet, het is gewoon duidelijk dat hij in de onschuld gelooft van zijn vrouw en dat is in dit geval voldoende. Sterk zijn de scènes waarin hij met familieleden (vader, broer en zoon) communiceert (of dat juist niet doet, in het geval van zijn vader). Wel gaat de transformatie van Juliens personage wat snel, maar dit geeft de film wel vaart en spanning, dus dat de film daardoor aan geloofwaardigheid inboet, is slechts een klein minpuntje. Minder overtuigend is de inval van de politie: waarom wordt een gewone burger, zonder strafblad en zonder dat er keiharde bewijzen van de misdaad zijn, zo grof uit huis gehaald en gearresteerd? Op het moment dat deze scène voorbij komt, heb je echter nog niet genoeg achtergrondinformatie om dit raar te vinden, het is iets waar je later pas over na gaat denken. Helemaal perfect is ‘Pour elle’ dus niet, maar er is meer dan voldoende om van te genieten: de strakke regie, de goede cast en het meeslepende verhaal dat de kijker – bijna – tot het eind toe in spanning laat. Het is een prima drama/thriller die het thema “normale mensen in abnormale situatie” uitstekend weet te verbeelden. Aanrader!