Pranzo di ferragosto – Mid-August Lunch (2008)

Regie: Gianni Di Gregorio | 75 minuten | drama | Acteurs: Gianni Di Gregorio, Valeria De Franciscis, Marina Cacciotti, Maria Calì, Grazia Cesarini Sforza, Alfonso Santagata, Luigi Marchetti, Marcello Ottolenghi, Petre Rosu, Biagio Ursitti

Ferragosto is een religieus feest dat sinds mensenheugenis in Italië wordt gevierd. Voor hoofdpersonage Gianni in de komedie ‘Pranzo di ferragosto’ is het wat minder feestelijk. Uitgerekend tijdens dit zomerse vrije weekend wordt hij opgescheept met een kwartet hoogbejaarde dames. Hoe verschillend die dames ook zijn, ze hebben twee dingen gemeen: een lastig karakter en een wil van gewapend beton.

Het levert een komedie op die veel subtieler is dan je zou verwachten. Er wordt niet op zijn Italiaans gevloekt of geschreeuwd, maar in stilte worden coalities gesmeed en psychologische veldslagen geleverd. Het grappige zit daarbij in de levensechte dialogen en het levensechte spel van de amateur-actrices, die je zou willen adopteren en achter het behang plakken in één en dezelfde scène. De jongste wil haar dieet niet volgen, de oudste wil de televisie alleen voor zichzelf, de middelste wil ’s avonds de hort op. Omdat de dames met een geheel eigen logica redeneren, geeft de arme Gianni het spoedig op en laat hij het allemaal maar over zich heen komen.

Omdat ‘Pranzo di ferragosto’ voor alles een feel-good movie wil zijn, gaan de keuzes soms ten koste van de geloofwaardigheid. In de wereld van deze komedie is Rome een stad waar je riviervis kunt krijgen bij lokale vissers en waar arme mensen nog op de pof kunnen kopen. De televisie is nog zo’n gezellig ouderwets ding met antenne. Schrijnende situaties worden in deze film vermeden. De dames zijn alle vier lastpakken maar hulpbehoevend zijn ze niet. Gianni hoeft geen luiers te vervangen of steken te legen, dus afgezien van een stijgende bloeddruk en een toenemende trek in alcohol, blijft zijn lijden binnen de perken.

De keuze om de film licht te houden gaat niet ten koste van de kwaliteit en oubollig wordt het ook niet, maar het geeft ‘Pranzo di Ferragosto’ wel iets vrijblijvends. Gelukkig is dat het enige minpuntje. Het debuut van scenarist, regisseur en hoofdrolspeler Gianni di Gregorio, is voor alles een lieve kleine film die vermaakt en ontroert. Op het eind ben je gegarandeerd gehecht geraakt aan die onstuitbare besjes en hun geduldige oppasser. Een hele prestatie voor een film van 75 minuten.

Bioscooprelease: 20 augustus 2009