Predator 2 (1990)

Regie: Stephen Hopkins | 108 minuten | actie, horror, thriller, avontuur, science fiction | Acteurs: Kevin Peter Hall, Danny Glover, Gary Busey, Rubén Blades, Maria Conchita Alonso, Bill Paxton, Robert Davi, Adam Baldwin, Kent McCord, Morton Downey Jr., Calvin Lockhart, Steve Kahan, Henry Kingi, Corey Rand, Elpidia Carrillo, Lilyan Chauvin, Michael Mark Edmondson, William R. Perry, Charles Haugk, Sylvia Kauders, Julian Reyes

Zoals wel vaker (misschien zelfs meestal) het geval is met sequels, is ‘Predator 2′ minder overtuigend dan ‘Predator’. De setting, Los Angeles, werkt simpelweg minder goed dan het oerwoud waarin de eerste film zich afspeelt. Dit was zelfs de reden waarom Arnold Schwarzenegger, die de hoofdrol speelde in ‘Predator’, geen rol wilde in deze film – het was aanvankelijk de bedoeling dat hij de rol van Keyes zou spelen. De enige acteur die in beide films meespeelt is dan ook Kevin Peter Hall, die zich onder het masker van de predator bevindt. De hoofdrol is dit keer voor Danny Glover (‘Lethal Weapon’), en hoewel hij geen slechte rol neerzet, leeft je als kijker niet erg met hem mee. De meeste andere personages zijn ook maar middelmatig, misschien met uitzondering van de hyperactieve Jerry Lambert, gespeeld door Bill Paxton.

Het eerste deel van de film is, ondanks enkele lugubere scènes, niet erg bijzonder. Het draait vooral om een drugsoorlog tussen bendes met verschillende Latijns-Amerikaanse nationaliteiten, en hoe moeilijk de politie het heeft deze onder controle te krijgen. Boeiender wordt het wanneer Harrigan achter de predator aangaat, zo ongeveer op de helft van de film. Dan wordt ook duidelijk dat Harrigan van de zaak wordt afgehouden door “special agent” Keyes omdat die weet heeft van de predator (via Dutch, Schwarzeneggers personage uit de eerste film) en hem wil vangen voor wetenschappelijk onderzoek. Wat volgt is een stuk interessanter en spannender, maar toch is er veel van het mysterie al weg als je de prequel gezien hebt. Je krijgt wel meer te zien van de predator dit keer, wat het een en ander goedmaakt. Maar de film blijft weinig spectaculair, hoewel de visuele effecten op zich verre van slecht zijn. Het einde van de film is misschien wel het beste stuk en maakt dat je als kijker toch nog met enkele vragen blijft zitten.

Net als de prequel heeft ‘Predator 2′ zeker zijn waarde als “old school” science fiction film, maar qua horror- en spanningsgehalte kunnen de ‘Predator’-films toch niet tippen aan die uit de ‘Alien’-reeks. De predators zelf worden ook pas echt interessant in de ‘Alien vs Predator’-films.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 31 mei 1991