Préjudice (2015)

Regie: Antoine Cuypers | 105 minuten | drama | Acteurs: Thomas Blanchard, Ariane Labed, Nathalie Baye, Éric Caravaca, Julien Baumgartner, Arno, Cathy Min Jung

Dertiger Cédric (Thomas Blanchard) is een nestblijver, die zijn dagen vult met papieren dromen over een wandelvakantie in Oostenrijk en hardlopen op een rolband. Zijn niet-onbemiddelde ouders beschermen hem, waarschijnlijk tot de dood erop volgt. Cédrics onaangepaste gedrag wordt getolereerd, maar hoewel een slim observator haalt dit grote kind de familie het bloed onder de nagels vandaan.

De setting van ‘Préjudice’, dat op het afgelopen IFFR internationaal in première ging, is klassiek: een familiediner waarop de mooie zus van Cédric (Ariane Lebed) haar zwangerschap aankondigt – een beproefd recept dat verwant is aan ‘Festen’. De cameravoering en inkleuring doen eerder denken aan een Haneke, want ongemak en potentieel onheil worden lekker aangezet, met een cameraperspectief dat niet zelden positie kiest achter de overduidelijke sociopaat Cédric en naturalistische decorstukken als onweersbuien, invallende duisternis en wandelingen in het bos.

Antoine Cuypers (B) kiest voor zijn debuut als langspeelfilmer voor goede acteurs en heeft naast een interessant verhaal ook mooie dilemma’s in de aanbieding. De botsingen tussen topactrices Nathalie Baye (‘Laurence Anyways’) en Labed (‘The Lobster’) en de voortreffelijke toneelacteur Blanchard zijn treffend uitgevoerd. Vader (Arno in een fysieke rol) houdt zich op de vlakte, want hij heeft ook wel begrip voor zijn zoon, die net als hem door een dominante vrouw des huizes (Baye) klein wordt gehouden; Cathy Min Jung (‘Waste Land’) speelt als schoonzus een dubbelrol: enerzijds is zij gefascineerd door Cédric, anderzijds vreest zij hem ook als hij alleen is met haar zoontje.

Het uitstekende ensemble is de grote kracht van ‘Préjudice’, een volwassen product van een acteursregisseur van wie we zeker nog meer gaan zien. Cuypers had zijn debuut nog iets verder kunnen uitbenen en wellicht nog op agressievere confrontaties kunnen aansturen – met name Labed lijkt te popelen meer van haar formidabele talent te laten zien, maar hij kiest niet voor niets voor de gelatenheid van een familie die tegen een muur vecht, de muur van koekoeksjong Cédric, die zijn ongemakkelijke positie uitbuit maar ook niet anders lijkt te kunnen. Ongemak en goede acteurs die aan elkaar gewaagd zijn – veel meer heb je dan niet nodig.

Jan-Kees Verschuure

Bioscooprelease: 3 maart 2016
DVD-release: 17 juni 2016