Prêt-à-Porter – Ready to Wear (1994)

Regie: Robert Altman | 133 minuten | drama, komedie | Acteurs: Marcello Mastroianni, Sophia Loren, Jean-Pierre Cassel, Kim Basinger, Chiara Mastroianni, Stephen Rea, Anouk Aimée, Rupert Everett, Rossy de Palma, Tara Leon, Georgianna Robertson, Lili Taylor, Ute Lemper, Forest Whitaker, Tom Novembre, Richard E. Grant, Anne Canovas, Julia Roberts, Tim Robbins, Lauren Bacall, Lyle Lovett, Tracey Ullman, Sally Kellerman, Linda Hunt, Teri Garr, Danny Aiello, Jean Rochefort, Michel Blanc, François Cluzet, Katarzyna Figura, Sam Robards, Tapa Sudana, Laura Benson, Laurent Lederer, Constant Anee, Yann Collette, Alexandra Vandernoot, Jocelyne Saint Denis, André Penvern, Maurice Lamy, Pascal Mourier, Adrien Stahly, Denis Lepeut, Harry Belafonte, Paolo Bulgari, Anello Capuano, Cher, Helena Christensen, Gamiliana, Elsa Klensch, Serge Molitor, Claude Montana, Thierry Mugler, Tatjana Patitz, Sonia Rykiel, Ève Salvail, Nicola Trussardi, Jean-Paul Gaultier, Christian Lacroix, Issey Miyake, Gianfranco Ferré, Susie Bick, Carla Bruni, Naomi Campbell, Adriana Karembeu, Christy Turlington, Björk, Greta Cavazzoni, David Copperfield, Linda Evangelista, Yvette Horner, Laurent Lambert, Claudia Schiffer

Nog nooit zaten er zoveel bekende gezichten en namen uit de showbusiness en modewereld in een film als hier. ‘Prêt-à-Porter’ neemt ons mee in de gekte van de modewereld in Parijs waar de prêt-à-porter collecties worden getoond (dit zijn de “klaar om te dragen” collecties, minder exclusief en minder prijzig dan haute couture). Robert Altman (1925-2006) de regisseur van onder andere ‘Gosford Park’ (2001) maakte in 1991 opnames tijdens de Parijse modeshows en verzon ‘Prêt-à-Porter’ eromheen. Het resultaat is een bonte film waarbij de kijker de aandacht erbij moet houden want een echt plot ontbreekt. Er zijn veel karakters, veel cameo’s, verschillende talen en we switchen van situatie naar situatie. Ja, de film is even hectisch en over-the-top als de modewereld zelf.

Filmdiva Sophia Loren speelt de koele weduwe. Marcello Mastroianni (1924-1996) de gevierde Italiaanse acteur, duikt overal op als het vreemde mannetje. Dit was de laatste keer dat ze de twee elkaars tegenspeler waren. Franse filmactrice Anouk Aimée speelde ook eerder met Mastroianni. Hier is ze het hoofd van een toonaangevend modehuis, maar zoon Jack (Rupert Everett) maakt er een potje van. Franse acteur Jean-Pierre Cassel (1932-2007) is haar minnaar en het kopstuk wiens dood verdacht is.

Kim Basinger speelt de razende reporter Kitty Potter, die het verhaal min of meer aan elkaar praat. Dochter van Mastroianni en Catherine Deneuve, Chiara Mastroianni heeft een rolletje als assistente van Potter. Richard E. Grant heeft een heerlijke rol als gay modeontwerper. Zo ook Forest Whitaker, dit zal wel de meest flamboyante rol van de Oscarwinnaar zijn. Julia Roberts en Tim Robbins zijn Amerikaanse journalisten, maar hun hotelkamer verlaten doen ze de hele film niet.

Het satirische en internationale ‘Prêt-à-Porter’ heeft een bepaald soort humor dat niet aan iedereen is besteed. Films van Altman zijn nooit zo kant-en-klaar voor de kijker. Of je vindt ‘Prêt-à-Porter’ een geestige satire of je vindt het een zouteloze chaos. Zo is de ‘running gag’ het trappen in de hondenpoep en het karakter van Lauren Bacall zit in de mode maar is kleurenblind. Het slot is een klapper die het best beschreven kan worden als Altman’s versie van De nieuwe kleren van de keizer. Hier en daar zitten grappige dingetjes voor iedereen plus veel bekende gezichten sieren het scherm. Maar de kijker die het sarcasme en de verwijzingen naar andere films en carrières begrijpt, zal deze film het meeste waarderen.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 27 april 1995