Prettige kerst, Mr. Moose – Es ist ein Elch entsprungen (2005)

Regie: Ben Verbong | 90 minuten | komedie, familie, fantasie | Originele stemmencast: Mario Adorf, Armin Rohde, Raban Bieling, Anja Kling, Sarah Beck, Jürgen Tarrach, Monika Hansen, Christine Neubauer, Arthur Klemt, Joachim Bissmeier, Philip Wiegratz, Gilbert von Sohlern | Nederlandse stemmencast: Rob van de Meeberg, Ingeborg Wieten, Jimmy Lange, Robin Virginie, Edward Reekers, Nelly Frijda, Jannemien Cnossen, Frits Lambrechts, Ewout Eggink, David Hakkert, Sander de Heer, Dennis Kivit, Henrik Krijnen, Kees van Lier, Fred Meijer, Pamela Teves, Ben Verbong, Carlyn Verduin, Anne Zwaan

Je hoeft geen marketinggenie te zijn om te begrijpen dat een titel als ‘Es ist ein Elch entsprungen’ geen run op de Nederlandse bioscopen zal veroorzaken. Dat is waarschijnlijk de reden waarom de distributeur van deze Duitse kerstfilm een Nederlandse titel heeft verzonnen. ‘Prettige kerst, Mr. Moose’ heet het resultaat, en dat is al een heel stuk vlotter.

Het verhaal van de film is al even vlot, zij het wat voorspelbaar. Een paar dagen voor kerst dondert er bij de kinderen Bertil en Kiki een eland door het dak van hun huis. Dit blijkt niet zomaar een eland maar één van de vliegende elanden van de kerstman. Mister Moose, zoals het beest heet, hoort niet bij het elitekorps maar hij maakt af en toe een testvlucht met de kerstman. Bij een van die vluchten is hij uit de bocht gevlogen en nu moet hij zo snel mogelijk terug naar de Noordpool. Intussen wordt de eland in de gaten gehouden door mijnheer Pannecke, een jager die best zo’n groot gewei aan de muur wil.

Bij zo’n leuk verhaal verwacht je natuurlijk een leuke titelheld, maar daar is helaas geen sprake van. De kolossale Mister Moose oogt niet al te sympathiek en daarbij loopt hij voortdurend te zemelen. Het beest laat ook nog eens enorme boeren, waar de jongste bioscoopbezoekers misschien om kunnen lachen maar wat bij de volwassen kijkers al snel irritatie wekt. Daarbij klinkt de eland in de Nederlandse nasynchronisatie veel te veel als een Amsterdamse marktkoopman na een paar doorgehaalde nachten.

Voor het overige is het wisselvalligheid troef. De grappen zijn soms aardig – vooral die voor volwassenen – maar vaak ook erg flauw. Naast enkele saaie personages zijn er ook wat leukere karakters, zoals de opgewekte wijsneus Kiki en de energieke oma. De kerstman zelf is weer een verhaal apart. Hij heeft de appearance van een kasteelheer, die wel van een slokje houdt en ook best gecharmeerd is van oudere dames. Zo lijkt deze kerstman in niets op zijn filmvoorgangers en dat is wel zo verfrissend. Helaas bewandelt de film verder vooral de veilige weg, waarbij de kijker ook nog eens wordt verveeld met uit Amerika overgewaaide levenslessen.

Wat dan wel weer pleit voor ‘Prettige kerst, Mr. Moose’ is het sprookjesachtig decor. Een witbesneeuwd landschap met gezellige houten huisjes en kastelen die aan oude spookverhalen doen denken. Het geeft deze film de authentieke kerstsfeer waar het andere kerstfilms te vaak aan ontbreekt. Zodoende is Mister Moose geen hoogvlieger geworden maar voor een testvlieger kan hij er nog net mee door.

Bioscooprelease: 13 december 2006