Pride (2014)

Regie: Matthew Warchus | 120 minuten | drama, komedie, geschiedenis | Acteurs: Bill Nighy, Imelda Staunton, Dominic West, Paddy Considine, Joseph Gilgun, Ben Schnetzer, George MacKay, Monica Dolan, Matthew Flynn, Andrew Scott, Faye Marsay, Freddie Fox, Chris Overton, Joshua Hill, Jessie Cave, Jessica Gunning, Liz White

Bij haar overlijden, in april 2013, bleek het nog maar weer eens: de voormalige Britse premier Margaret Thatcher had meer vijanden dan vrienden. Neem bijvoorbeeld de (voormalige) mijnwerkers, die in 1984-1985 bijna een jaar het werk neer hadden gelegd, als protest vanwege de door Thatchers regering voorgenomen sluiting van maar liefst tweeëntwintig Britse kolenmijnen. De meeste mijnwerkersgezinnen konden in die tijd niet rekenen op bijstand of een andere vorm van inkomen en leefden dus in grote armoede. In heel Groot-Brittannië ontstonden inzamelingsacties, waarbij de mijnwerkers soms uit onverwachte hoek steun kregen. Zo verenigden een groep homo’s en lesbiënnes in Londen zich in de organisatie LGSM (Lesbians and Gays Support the Miners). De ene minderheid steunt de andere. Dit waargebeurde verhaal is de basis van de heerlijke Britse feelgoodfilm ‘Pride’ (2014), van regisseur Matthew Warchus.

‘Pride’ bekijkt de gebeurtenissen vanuit verschillende invalshoeken. Tijdens de Londense Gay Pride zien we de jonge Joe (George Mackay), die nog ‘in de kast’ zit, zijn nieuwsgierigheid niet kan bedwingen en zich per toeval weet aan te sluiten in een actiegroep rond politiek activist Mark Ashton (Ben Schnetzer). Om een statement te maken richting de overheid, die niet alleen homo’s en lesbiënnes in een hoek zet maar ook andere groepen in de kou laat staan, besluiten ze geld in te zamelen voor de stakende mijnwerkers. Probleem is alleen, zie in die machowereld maar eens een mijnwerkersgemeenschap te vinden die dat geld wil aannemen. Met een beetje geluk vinden ze ergens in de ‘outbacks’ van Wales een dorp waar ze welkom zijn. Althans, waar het plaatselijk bestuur onder aanvoering van Dai (Paddy Considine) en Hefina (Imelda Staunton) bereid is ze te ontvangen. De bevolking staat aanvankelijk niet te springen om een bezoek van de kleurrijke Londenaren. Desondanks trekt de LGSM naar Wales en ontwikkelt zich een bijzondere vriendschap tussen twee groepen die misschien toch niet zo veel van elkaar verschillen als je op het eerste gezicht zou denken.

‘Pride’ heeft niet echt één hoofdpersoon, maar laat ons kennismaken met een bont gezelschap aan personages, vertolkt door een uitstekende cast, met naast bovengenoemde acteurs onder anderen ook de onovertroffen Bill Nighy, een haast onherkenbare Dominic West, Andrew Scott (Moriarty uit ‘Sherlock’) en Joseph Gilgun die we kennen uit de films van Shane Meadows. De film weet bovendien perfect de sfeer van de grimmige jaren tachtig op te wekken, mede dankzij een tot in de puntjes verzorgde aankleding en een fijne soundtrack. Hoewel het sombere tijden waren, is de film allerminst zwaarmoedig; de kracht van ‘Pride’ is juist zijn hartverwarmende en humoristische karakter. De botsing tussen de verschillende groepen mensen zorgt voor heel wat hilarische momenten. Het is knap dat de zwaardere thema’s – naast de armoede binnen de mijnwerkersgezinnen ook het grote gevaar van aids en hiv voor de homogemeenschap – daarbij niet vermeden worden.

Ook al zo overtuigend is de boodschap die Warchus en scenarioschrijver Stephen Beresford willen overbrengen: gelijkheid, acceptatie en solidariteit; thema’s die ondanks dat ze zo overduidelijk aanwezig zijn, toch heel natuurlijk worden overgebracht. ‘Pride’ is daardoor een heel fijne film, die prettig wegkijkt en zowel voor een lach als een traan zal zorgen. Een feelgoodfilm die je eigenlijk niet mag missen!

Bioscooprelease: 16 oktober 2014
DVD- en blu-ray-release: 2 februari 2015