Proces (2010)

Regie: Jenneke Boeijink | 50 minuten | drama, korte film | Acteurs: Ward Weemhoff, Tamar van den Dop

Als je een dierbare verliest door zinloos geweld, is het goed voor te stellen dat je de dader nooit wil zien, of dat je ‘m hetzelfde verschrikkelijke lot toewenst als je geliefde (en er misschien zelfs wel aan denkt om dat lot een handje te helpen). Het kan ook anders: in de korte film ‘Proces’ zien we hoe een weduwe heel anders met deze situatie omgaat. Als de moordenaar van haar echtgenoot Rutger na vijf jaar vrijkomt, zoekt ze hem op en betrekt ze hem in haar werk: het geven van lezingen over zinloos geweld op basisscholen en middelbare scholen. Het vormt de intrigerende premisse van deze One Night Stand, naar een scenario van Victor Kop en Jenneke Boeijink. De film werd tevens geregisseerd door Jenneke Boeijink.

Zonder dialoog laat de film ons kennismaken met Aron (sterke rol van Ward Weemhoff). Het duurt daardoor even voor de kijker precies doorheeft wat er gebeurd is en wat zijn relatie tot de vrouw is die hem op komt halen na zijn werk in een fabriek. Het werkt wel: omdat de lezing die de vrouw geeft aan leerlingen van een basisschool, de eerste keer is dat er iets van uitleg komt, zijn wij net zo geschokt als zij, de verhoudingen worden in één klap duidelijk en dat slaat even in als een bom. De enige vraag die dan nog resteert is ‘waarom’? En dan wil de kijker niet eens weten waarom Aron het heeft gedaan (zinloos geweld is immers altijd zonder reden), maar wat Karina drijft om de moordenaar van haar man zo in haar leven toe te laten.

Dat levert een film op met diverse scènes waarin de spanning is te snijden. Zwijgend zitten de twee naast elkaar in de auto op weg naar de lezingen. En langzamerhand verandert er iets: Aron lijkt zijn draai in de maatschappij te vinden, maar dat blijkt niet waar Karina op hoopte. Het wordt subtiel gebracht: zoals wanneer het navigatiesysteem het af laat weten en Aron behulpzaam de weg naar het gebouw waar ze moeten zijn opzoekt in de stratengids. Of dat een tiener na afloop van de lezing tegen Aron zegt dat ze het erg dapper van hem vindt dat hij met zijn verhaal voor de klas durft te staan. De beweegredenen van Karina blijken minder onzelfzuchtig dan je in eerste instantie verwacht. ‘Proces’ is een goed geregisseerde en goed geacteerde film die je aan het nadenken zet over wat jij zou doen in een dergelijke situatie.