Project T – Tomorrowland (2015)

Regie: Brad Bird | 129 minuten | actie, avontuur, science fiction | Acteurs: George Clooney, Hugh Laurie, Britt Robertson, Raffey Cassidy, Tim McGraw, Kathryn Hahn, Keegan-Micahel Key, Chris Bauer, Thomas Robinson, Pierce Gagnon, Matthew MacCaull, Judy Greer, Matthew Kevin Anderson, Michael Giacchino

De wereld is er slecht aan toe, zo toont ‘Project T’ (elders bekend onder de titel ‘Tomorrowland’). Oorlog, natuurrampen en verwaarlozing van onze natuur. De meest vooraanstaande geleerden hebben daarom hun eigen Utopia gemaakt. Dit Tomorrowland is een futuristisch oord, gelegen in een parallelle dimensie. Van daaruit probeert de hyperintelligente bevolking oplossingen te vinden voor al de problemen die planeet Aarde steeds meer en meer teisteren.

De overweldigende openingssequentie van ‘Project T’ doet dit op een goedlopende manier uit de doeken. In die vloeiende scènes wordt de jonge Frank Walker (Thomas Robinson) geïntroduceerd. Het erudiete kind heeft zijn eigen jetpack gebouwd, een uitvinding die hij wil showen op de wereldtentoonstelling. Want, zo stelt hij, als iemand van zijn leeftijd dit kan, dan is alles mogelijk. Een boodschap die hij graag met de wereld wil delen. Met zijn vinding komt Frank in het blikveld van Athena, een jonge recruiter van Tomorrowland. Wanneer het meisje hem deelgenoot maakt van het utopisch project, is zijn aandacht voorgoed getrokken. Totdat één van zijn ontdekkingen de Aarde een stap verder richting de afgrond brengt.

Vele jaren later is er op de Aarde weinig veranderd. Rampspoed is nog steeds aan de orde van de dag. De mens heeft zijn oogkleppen nog verder naar binnen gekeerd. En de mensheid is nog egoïstischer ten opzichte van de ander geworden. Alles draait om het maken van winst. Het geld verdwijnt in de zakken van hen die het het minst nodig hebben. De rest blijft met lege handen achter. Zelfs voor de ruimtewetenschap is geen geld meer beschikbaar. Dat ondervindt de familie van Casey (Britt Robertson) aan den lijve als met het sluiten van raketbasis Cape Canaveral haar vader zonder werk komt te zitten. In haar pogingen de sluiting te saboteren komt ze onder de aandacht van dezelfde recruiter die zoveel jaren ervoor Frank heeft binnengehaald. Het raadselachtige meisje, ogenschijnlijk geen dag ouder geworden, brengt Casey op het spoor van het fantastische Tomorrowland. Met de inmiddels volwassen geworden Frank (George Clooney) probeert ze te achterhalen waarom precies zij uitverkorene is om de wereld te redden van de ondergang.

Zo op het eerste gezicht ligt het moralisme er in ‘Project T’ dik bovenop. Ja, wij moeten zorgvuldiger omspringen met Moeder Aarde. En ja, we moeten meer oog hebben voor elkaar. Het is een typische Disney-retoriek. Want dat de sprookjesfabriek aan de basis staat van ‘Project T’ is in elke porie van de film voelbaar. De nostalgische perfectie van de opening ademt een herkenbaar Disney-gevoel. Maar ook verder in de film is er die typische magie en fantasie die met het bedrijf te associëren zijn.  Daardoor blijft ‘Project T’ ook wat kinds en naïef.

Maar de film biedt meer. Bovenal laat de film zien dat voor iedereen de toekomst zelf maakbaar is. Die non-deterministische boodschap werkt prettig, ook al ligt die misschien ver van de werkelijkheid af. Doordat de personages de belangrijke keuzes des leven in eigen hand hebben, blijf je als toeschouwer dichtbij. Sterker nog, in de metaforische achtbaan die door de film raast, zit je pal naast ze. Want een enerverende rollercoaster is het. ‘Project T’ is als een attractie uit een Disney-themapark. De acteurs waken er daarbij voor al te serieus te werk te gaan. Ze bakkeleien er kwistig, maar behaaglijk op los. Roald Dahl is nooit ver weg.

De cinematografie vergroot het voortrazende achtbaangevoel. Het verraadt het animatieverleden van regisseur Brad Bird (bekend van ‘The Incredibles’ en ‘Ratatouille’). Visueel wordt alles uit de (digitale) kast gehaald. ‘Project T’ ziet er daardoor spetterend uit, maar kan door het grootgebruik van green screens ook niet voorkomen dat er een plastic waas over het beeld verschijnt. Dat toornt aan de geloofwaardigheid van de film. Erg is het niet, want binnen de grenzen van het spektakel kan het allemaal. Nauwkeuriger gezegd, grenzen zijn vrijwel afwezig. Ervaar het leven, dan is immers alles mogelijk.

Wouter Los

Bioscooprelease: 21 mei 2015
DVD- en blu-ray-release: 7 oktober 2015