Proof of Life (2000)

Regie: Taylor Hackford | 135 minuten | actie, drama, thriller | Acteurs: Meg Ryan, Russell Crowe, David Morse, Pamela Reed, David Caruso, Anthony Heald, Stanley Anderson, Gottfried John, Alun Armstrong, Michael Kitchen, Margo Martindale, Mario Ernesto Sánchez, Pietro Sibille, Vicky Hernández, Norma Martínez, Diego Trujillo, Aristóteles Picho, Sarahi Echeverría, Carlos Blanchard, Raúl Rodríguez, Mauro Cueva, Alejandro Cordova, Sandro Bellido

De hype rondom ‘Proof of Life’ draaide voor het grootste deel om de geruchten over een romance tussen hoofdrolspelers Meg Ryan en Russell Crowe. Ten tijde van de verfilming was Ryan nog getrouwd met acteur Dennis Quaid, het stel scheidde in 2001. Weinig aandacht ging uit naar de kidnapfilm zelf. Regisseur Taylor Hackford van ‘Ray’ (2004) en ‘The Devil’s Advocate’ (1997) zag de affaire tussen Ryan en Crowe als oorzaak van de slechte ontvangst van de film. Het testpubliek kon de liefdesscène tussen Ryan en Crowe niet waarderen en Hackford besloot deze belangrijke scène te verwijderen. De verwijderde scène is ook niet op de DVD terecht gekomen, omdat Ryan daar tegen bezwaar maakte. Er zit daarom weinig romantiek in ‘Proof of Life’.

‘Proof of Life’ staat voor het bewijs van ontvoerders dat de gekidnapte nog in leven is. Door de makers van de film werd er uitgebreid onderzoek gedaan om de details bij ontvoeringen en onderhandelingen zo realistisch mogelijk te verfilmen. Sommige elementen komen echter minder geloofwaardig over (zoals de ontmaskering van de kidnappers en het verloop van de reddingsmissie). Het verhaal speelt zich af in Tecala, een fictief land in Zuid-Amerika. De film werd voor het grootste gedeelte opgenomen in de bergen van Ecuador, nabij de Colombiaanse grens. Tijdens de opnames liepen er lijfwachten rond om echte ontvoeringspogingen van het buurland te voorkomen. Deze gedachte en het ruige landschap maakten het inleven in de personages voor de cast vrij eenvoudig.

‘Proof of Life’ is de eerste film van Crowe na het enorme succes van ‘The Gladiator’ (2000) waarvoor hij een Oscar voor Beste Acteur ontving. Russell Crowe zet een sterke performance neer als stoere doch gevoelige kidnap & ransom expert Terry Thorne, Harrisson Ford bedankte overigens voor de rol. Meg Ryan van ‘Sleepless in Seattle’ (1993) heeft meer moeite om de rol van Alice Bowman te dragen, ondanks haar gekwelde gelaat weet ze de kijker onvoldoende te raken. De bijrollen van David Morse en David Caruso als Peter Bowman en Dino verdienen ook een eervolle vermelding. Morse van ‘The Green Mile’ (1999) is voortreffelijk als gevangene/survivalist in mensonterende omstandigheden die zich steeds meer begint te verzetten tegen zijn kidnappers. Er is één grappige scène bij waarin hij zijn lepel en shirt eist van zijn gevangennemers. David Caruso bekend van ‘CSI: Miami’ is goed op gang als Dino, de oude partner van Terry die als versterking wordt opgeroepen.

In ‘Proof of Life’ zitten spetterende actiescènes (vooral de reddingsmissie). De ontwikkelingen rond de ontvoering de verhaallijnen van enerzijds Peter Bowman en zijn kidnappers en anderzijds Alice Bowman en Terry Thorne zijn zeker boeiend en avontuurlijk. Maar wellicht had het allemaal wat sneller gekund in het middengedeelte, nu is het namelijk lang wachten tot de finale. Desondanks blijft ‘Proof of Life’ een aardig en intelligent actiedrama over de penibele situaties bij ontvoeringen.

Sarita Koendjbiharie

Bioscooprelease: 1 maart 2001