Pudor (2007)

Regie: David Ulloa, Tristán Ulloa | 113 minuten | drama | Acteurs: Celso Bugallo, Joaquín Climent, Héctor Colomé, Nuria González, Lorena Mateo, Elvira Mínguez, Nancho Novo, Fran Piñero, Natalia Rodríguez, Carolina Román, Marcos Ruiz, Manolo Solo

Het huwelijk van Alfredo en Julia is niet bepaald een bron van vreugde. Alfredo leeft voornamelijk voor zijn werk en Julia komt alleen de deur uit om hun zoontje Sergio van school te halen en voor haar werk als schoonheidsconsulente. Van de geheimzinnige briefjes die Julia overal vindt en die weinig aan de fantasie overlaten, raakt ze in de war. Tegelijkertijd kan ze geen weerstand bieden aan hun boodschap dat iemand zich seksueel door haar aangetrokken voelt. Door hun onderlinge verwijdering weet Alfredo op zijn beurt niet hoe hij haar moet vertellen dat hij nog maar zes maanden heeft te leven en vlucht in een affaire met zijn secretaresse Gloria (Carolina Román).

Hun dochter Marisa heeft het niet veel gemakkelijker. Ze schaamt zich voor haar lichaam en vindt zichzelf vies door haar ongesteldheid. Door haar weigering om met de rest van de klas te douchen na afloop van de gymnastiek wordt ze ook nog eens gepest. Troost zoeken bij haar beste vriendin Carolina (Lorena Mateo) is problematisch doordat ze zich tot haar aangetrokken voelt en niet weet wat ze met deze gevoelens aanmoet. Ze leeft haar frustraties uit op de kleine Sergio die erg eenzaam is door zijn vreemde hobby’s en het feit dat hij half in de wereld van de geesten leeft waardoor het lijkt alsof hij niet helemaal goed bij zijn hoofd is.

Positief is dat het acteerwerk erg goed is van zowel de oudere als de jongere acteurs, maar te vaak zit je met gekromde tenen van plaatsvervangende schaamte te kijken naar een veel te gekunsteld, quasi oprecht drama en rijst de vraag: wat moet je hier in vredesnaam mee? Voyeur ben je natuurlijk altijd een beetje, maar dit is een voyeurisme dat goedkoop en een beetje viezig aandoet. De personages worden niet dapper of krachtig in hun kwetsbaarheid getoond, maar vernederd in hun naakte weerloosheid met name bij de ontknoping van wie de afzender van de geheimzinnige briefjes is. Dat had gemakkelijk anders gekund.

Dat alledaags leed verschrikkelijk kan zijn, wordt niet bijster subtiel uitgewerkt, maar met veel te grote gebaren en erg veel (melo)drama. Aan het begin van de film klaagt Julia over een penetrante, misselijkmakende stank die buiten haar niemand ruikt en als aan het einde de loutering is ingetreden, ruikt ze opeens die stank niet meer. Daar staat tegenover de haast poëtische manier waarop haar vader eindelijk bij zijn grote liefde kan zijn en de prachtige scènes van Sergio en zijn geestenwereld. Dat maakt het des te triester dat de rest van de film zo bot is.

Diana Tjin-A Cheong

Bioscooprelease: 3 juli 2008