Punggok Rindukan Bulan – This Longing (2008)

Regie: Azharr Rudin | 122 minuten | drama, documentaire, geschiedenis | Acteurs: Saeful Nazhif Satria, Shahronizam Noor, Maya Karin, Sharifah Amani, Saehuddin Abu Bakar, John Torres, Maya Karin

‘Punggok Rindukan Bulan’ speelt zich af in het centrum van Johor Bahru, nabij Singapore, in en rondom de Bukit Chagar flats. Het is een woningbouwproject voor mensen met lage inkomens, gebouwd in de jaren tachtig door de locale overheid. Regisseur Azzhar Rudin groeide er zelf op. In de openingsscène is de kijker getuige van de ruzie die de ouders van Sidi maken. De ouders komen daarbij niet volledig in beeld. Het verhaal maakt in de scène daarop volgend een tijdsprong van ongeveer tien jaar en we maken kennis met Sidi’s moeder. Het is de enige scène van haar in de film. In deze scène komt de liefde voor haar zoon en zijn liefde voor haar tot uitdrukking. Om onduidelijke redenen verdwijnt zij uit hun leven en volgen wij het monotone leventje van vader en zoon. Vader Adman werkt overdag en gaat ‘s nachts voornamelijk vissen. Sidi, die eigenlijk naar school moet gaan, brengt de tijd hoofdzakelijk door met slapen en skateboarden met zijn vrienden. Hij leidt een uitermate saai leventje voor een kind van zijn leeftijd. Het is duidelijk dat zowel Sidi als Adman de moeder missen en in plaats van naar elkaar toe te groeien langzaam van elkaar verwijderd raken. In het tweede deel van de film ontmoeten we Riza, die terugkeert naar de Bukit Chagar flats. Zij is op zoek naar haar vader en de jeugd die zij daar heeft doorgebracht. Al fotograferend kijkt zij terug en leert de kijker haar steeds beter kennen. Het verhaal van Riza is weinig diepgaand, maar toont wel mooie beelden van de Bukit Chagar flats, die erg vervallen zijn en op het punt staan om gesloopt te worden. Daarentegen focust regisseur Azharr Rudin zich in het eerste deel meer op karakterontwikkeling van de personages dan op de omgeving. De dialogen zijn in ‘Punggok Rindukan Bulan’ tot een minimum beperkt en het zijn de stiltes die het verhaal vertellen want muziek ontbreekt in deze film. Azharr Rudin gaat met deze produktie verder op het pad dat hij met zijn korte films is ingeslagen. Hij kiest hiermee niet voor de gemakkelijkste weg want het gaat ten koste van de toegankelijkheid. ‘Punggok Rindukan Bulan’ is geen simpele kost, maar voor de filmliefhebber die graag uitgedaagd wil worden.

Lodi Meijer