Pusher (2012)

Regie: Luis Prieto | 87 minuten | misdaad, thriller | Acteurs: Richard Coyle, Bronson Webb, Agyness Deyn, Mem Ferda, Zlatko Buric, Paul Kaye, Bill Thomas, Neil Maskell, Daisy Lewis, Ray Callaghan, Badria Timimi, Adam Foster, Richard Shanks, Shend, Joanna Hole, Durassie Kiangangu, Tracy Green, Amir Jardan, Leila Hoffman, Joanne Rayner, Rob Fry, Peter Meads, Matt Williams, Fredi ‘Kruga’ Nwaka

‘Pusher’ is een schimmige en stijlvol gefilmde thriller over de Londense onderwereld. Frank (Richard Coyle) is een kleine “pusher” (drugssmokkelaar) die een grote som geld moet betalen aan zijn leverancier, een zware gangster. Frank besluit alles op alles te zetten om de schuld te kunnen voldoen. Zijn plan loopt echter niet zoals hij gehoopt had, waardoor hij nog wanhopiger wordt en niets hem nog beschermt tegen zijn schuldeisers.

De film is een remake van het eerste deel van een Deense trilogie (‘Pusher’ uit 1996, ‘Pusher II’ en ‘Pusher III’ uit respectievelijk 2005 en 2005) van Nicholas Winding Refn. Van de originele cast is Zlatko Buric weer van de partij als drugsbaas Milo, maar verder is de actie verplaatst naar een grauw Londen vol met nachtclubs en striptenten waar slecht geklede gangsters op weinig fijnzinnige wijze zakelijke conflicten beslechten. Veel origineels heeft ‘Pusher’ qua verhaal of actie niet te brengen: op zichzelf zijn de gebeurtenissen niet eens een variatie op een thema te noemen, maar valt alles keurig binnen de gebruikelijke conventies die je bij een gangsterfilm mag verwachten. Degenen die ook de originele film (en de twee vervolgen) hebben gezien, geven aan dat deze remake het niet haalt bij de originele film.

Wat ‘Pusher’ voor niet-ingewijden echter wel bijzonder maakt, is de energieke wijze waarop regisseur Luis Prieto (in zijn Engelstalige debuut) en cinematograaf Simon Dennis alles in beeld gebracht hebben. Naarmate de hectiek en de onrust van Frank toeneemt, gaat het camerawerk op eenzelfde wijze omhoog, als een cocaïnetrip die bij vlagen duizelingwekkend is. Er wordt gespeeld met de snelheid, de belichting en de camerahoeken totdat er een bijna hallucinerend effect ontstaat. Twee andere elementen ondersteunen de visuele flair: Coyle weet het beste uit zijn dragende rol te halen – hij zit in zo’n beetje elke scène – en weet elke kleine nuance (onrust, een flikkering van hoop, groeiende paniek) door zijn ogen en lichaamstaal uitstekend over te brengen op de kijker. Ook de muziek van Orbital ondersteunt én versterkt het camera- en acteerwerk. Het is daarom jammer dat de zevendaagse zoektocht van Frank naar 55.000 pond zo weinig originele plotlijnen brengt. Ook het acteerwerk van de andere acteurs is prima. De al genoemde Buric is een dreigende Milo en model Agyness Deyn speelt Franks vriendinnetje Flo, die tevens één van de vele strippers is, die de film rijk is. ‘Pusher’ is behoorlijk gewelddadig, zoals je van een film in dit genre mag verwachten en er wordt heel wat afgevloekt en drugs gebruikt – soms ook allemaal tegelijk.

De film levert behoorlijke spanning op, waarbij je als kijker met een verhoogde bloeddruk naar de film zit te kijken – mede omdat je dankzij het goede spel van de acteurs hoopt dat het ondanks de toon toch nog goed afloopt voor Frank en Flo. Daarmee is ‘Pusher’ wel een bovengemiddelde thriller geworden.

Tot slot: tijdens een bezoek aan de set van Nicholas Winding Refn is er voor hem ook een klein rolletje bedacht: dat van het personage “Dutch Bob”.

Hans Geurts

DVD-release: 3 juni 2013