Rabat (2011)

Regie: Jim Taihuttu, Victor Ponten | 105 minuten | drama | Acteurs: Nasrdin Dchar, Marwan Chico Kenzari, Achmed Akkabi, Stéphane Caillard, Slimane Dazi, Mohamed Madj, Mohamed Benbrahim

‘Rabat’ gaat over drie Marokkaans/Tunesisch-Nederlandse vrienden Nadir (Nasrdin Dchar), Abdel (Achmed Akkabi) en Zakaria (Marwan Chico Kenzari) die op korte termijn een oude taxi van Amsterdam naar Rabat (Marokko) moeten brengen. Doordat één van hen het echte doel van de reis niet vertelt, komt hun vriendschap en de zakelijke plannetjes die zij voor hun gezamenlijke toekomst hebben op drijfzand te staan.  De taxi is van de vader van Nadir en is een speciaal cadeau. Door allerlei gebeurtenissen onderweg komt hun onderlinge relatie en de jarenlange vriendschap stevig onder druk te staan. Vooral in dat deel van het verhaal zijn de acteurs goed op dreef en is de film geloofwaardig.In de verhaallijn is de integratieproblematiek duidelijk verwerkt. Dit gebeurt vanuit een serieuze en optimistische ondertoon zonder belerend te zijn of in levensgrote clichés te vervallen (die om wille van het verhaal ook niet helemaal werden vermeden).

Humor is volop aanwezig, maar gemakkelijk scoren door platte grappen en flauwe humor of de in de Nederlandse film zo overvloedig aanwezige seksscènes werden vermeden. Op amusante wijze is in de ontwikkelingen het gevoel van ontheemdheid verwerkt. De hoofdrolspeler vraagt zich in zijn ‘geheime’ missie dan ook nadrukkelijk af of hij nou eigenlijk op vakantie is of naar huis gaat en weet niet tot welke ‘cultuur’ met bijbehorende gebruiken hij zichzelf nu eigenlijk rekent. Onderweg en in Marokko zijn zij echter overduidelijke buitenlanders en worden als toerist of nog anders behandeld (en bedrogen).  De verhaallijn graaft in deze typische roadmovie niet al te diep en de verwikkelingen zijn deels voorspelbaar.

De personages die acteurs Nasrdin Dchar, Chico Kenzari en Achmed Akkabi moeten vertolken zijn realistisch neergezet. De een de meer serieus ingestelde persoon, de ander de echte macho en typische versierder/scharrelaar met de grote mond en de dromer die steeds denkt over het opzetten van een zaak met zijn vrienden, maar er niets voor doet en eigenlijk verongelijkt wegduikt achter fraaie uitvluchten en verwijten aan de boze buitenwereld. De drie hoofdrolspelers spelen hun rollen overtuigend. Wordt het samen uit/samen thuis of zal hun oude vriendschap de stormen niet overleven en welke lessen kunnen zij hieruit trekken voor hun toekomst?

De jonge regisseurs Jim Taihuttu en Victor Ponten hebben in Nederland al een aantal commercials, videoclips en korte films en documentaires gemaakt. ‘Rabat’ is hun speelfilmdebuut. Als echte low budget productie is de film in korte termijn opgenomen en lijkt vooral gericht op een wat jonger publiek, dat zich hier zeker mee zal vermaken. ‘Rabat’ is een sympathieke debuutfilm die met beperkte middelen werd gemaakt en die ons zeker nieuwsgierig maakt naar toekomstige producties van hun hand.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 9 juni 2011