Radeloos (2008)

Regie: Dave Schram | 115 minuten | drama, familie | Acteurs: Robin Martens, Roos Smit, Marius Gottlieb, Marloes van der Wel, Niels Oosthoek, Ilias Ojja, Pim Wessels, Beau Schneider, Nick Boer, Whoopie van Raam, Renée Soutendijk, Monic Hendrickx, Victor Löw, Hugo Haenen, Kees Boot, Kees Hulst, Aart Staartjes, Pieter van der Sman, Ali Cifteci, Truus te Selle, Trudy de Jong, Guus Dam, John Buisman, Rosalie van Breemen, Kurt Rogiers, Govert de Roos

In de derde verfilming van weer een succesvol boek van Carry Slee, wordt een raak beeld geschetst van de moderne pubers in de moderne, complexe tijd. Dat roept wellicht zware associaties op, maar de film is dat niet. Het drama rond het anorexia aan de ene kant en rouwverwerking aan de andere kant wordt niet geschuwd, maar toch blijft het geheel fris, relatief lichtvoetig uitgewerkt en hapt het lekker weg. Wat misschien weer de associatie oppervlakkig vermaak oproept, maar dat is het ook weer niet.

De verfilmingen van Slee’s boeken, tot nu toe ‘Afblijven’ (2006) en ‘Timboektoe’ (2007) zijn al bijna net zo succesvol als de boeken zelf. Die laten zich dan ook lekker verfilmen, zoals de boeken van John Grisham: als je ze leest zie je de film al bijna voor je, maar ja, je moet het nog wel even doen, dat verfilmen. Het regisseurs/producers duo en echtpaar Dave Schram en Maria Peters – of moeten we al praten of een filmfamilie, dochter Tessa werkt ook al volop mee op de achtergrond en speelde de rol van Fleur in ‘Afblijven’ – houdt van hun werk en dat zie je.

Enthousiasme straalt dan ook van het scherm. De vlotte vertelling is leuk vormgegeven. Een inventieve en grappige vondst in de eerste sequentie, waarin de verkoop van een old-timer (auto), de auditie van een mannequin (Yara) en de keuring van een paard veelbetekenend aan elkaar zijn gemonteerd, belooft veel goeds. Hierna blijft het niveau goed, maar de humoristische en lichtscherpe toon van het begin wordt niet voortgezet en maakt plaats voor een redelijk spannend, maar ook ‘gewoon’ verhaal over prille liefde, vriendschap, jeugdige onzekerheid en rouw.

Wat een leuke cast hebben ze daarvoor gevonden. Onze mannelijke hoofdfiguur Paco (Marius Gottlieb uit de bekende tv-serie “Spangas”) draagt de film en wordt overtuigend bijgestaan door charmante nieuwkomer Marloes van der Wel. Ouwe rotten in het vak als Victor Löw, Renée Soutendijk, Monique Hendrickx en Kees Hulst laten hen in een gespreid bedje vallen. Ook de andere bijrollen zijn leuk, hoewel bad girl Floor (Robin Martens) iets geloofwaardiger had gekund, maar dat ligt eigenlijk vooral aan het script, waarin bepaalde wendingen iets te veel het echt jonge publiek lijken te bedienen en onnodige gaatjes in het script doen ontstaan, zoals alle toestanden rond de VJ wedstrijd.

Daar had scenariste Maria Peters iets langer aan mogen zitten, in ieder geval om de iets oudere doelgroep ook tevreden te houden. En nu we het er toch over hebben: de basisverhaallijn lijkt niet helemaal gevolgd te zijn: in de film is Paco bijna meer de hoofdfiguur dan Yara, bovendien is Yara’s wil om af te vallen veel meer gekoppeld aan haar (moeders) wens om fotomodel te worden, dan aan de strijd om Paco’s liefde, die voert Yara namelijk zeer beheerst.

De soundtrack is leuk en het belangrijkste liedje ‘Life is a Festival’ van DJ Don Diablo ligt lekker in het gehoor, hoewel iets meer echt Nederlandstalige muziek geen kwaad had gedaan. In een productie die in alle aspecten zo van eigen bodem komt, had dat met de muziek ook wat duidelijker gemogen.

Hoe dan ook is ‘Radeloos’ weer een lekkere film uit de toverhoed van Peters & Schram, met serieuze thema’s maar toch licht en onderhoudend. Met het boek van Carry Slee als leidraad kan het eigenlijk niet echt mis gaan, maar het is toch de enthousiaste regie en productie waar deze film zijn frisse uitstraling aan te danken heeft. En natuurlijk aan het uitstekende spel van weer een nieuwe generatie jong filmtalent. Op naar het volgende boek.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 2 oktober 2008