Raise Your Voice (2004)

Regie: Sean McNamara | 103 minuten | drama | Acteurs: Hilary Duff, Oliver James, Rebecca De Mornay, David Keith, Rita Wilson, Jason Ritter, Lauren C. Mayhew, Dana Davis, John Corbett, Kat Dennings, Johnny K. Lewis

Het oorspronkelijke idee van de producers van ‘Raise Your Voice’ was om van deze film een soort hedendaagse versie van ‘Fame’ te maken: de perikelen rond jonge, veelbelovende talenten op een bekende muziekacademie. Er was ook al besloten om de film in New York op te nemen. Uiteindelijk werd het Los Angeles, en draait het verhaal meer om (familie)relaties dan om muzikale prestaties.

Hilary Duff is de persoon om wie het in deze film allemaal draait. Duff heeft als kindsterretje al een relatief lange carrière achter de rug, waarin vooral haar rol als Lizzie McGuire in de gelijknamige serie (en later ook film) opviel in positieve zin. Ze wordt vaak in één adem genoemd met haar leeftijdgenote Lindsay Lohan, die ongeveer gelijk met haar opgaat wat betreft film- en muziekcarrière. Alhoewel hierbij opgemerkt moet worden dat het imago van Lohan een stuk minder braaf is dan dat van Duff.

De rol van Terri Fletcher is Duff eigenlijk op het lijf geschreven: een braaf, sympathiek, muzikaal en vooral mooi meisje van eenvoudige komaf gaat naar de grote stad om het daar te gaan maken. De grote stad is eng, overweldigend maar vooral een interessante en leerzame ervaring. Als Terri een tijdje in L.A. is verdwijnen de beetje saaie kledingstukken die ze eerst droeg opeens uit haar garderobe en zien we haar alleen nog in hippe outfits. Ook haar houding wordt assertiever. Kortom: kleine meisjes worden groot, en dat gebeurt nog sneller als je hen naar de grote stad laat gaan. En zo zijn er nog een groot aantal clichés in de film verwerkt, die ervoor zorgen dat je het verloop van het verhaal precies kunt voorspellen.

Het meest ‘echte’ onderdeel van de film is de romance van Terri met Jay Corgan (Oliver James). Dit is vooral te danken aan het acteertalent van de Brit James (echte naam: Oliver Hudson). Wat ook opvalt is dat alle acteurs die in de film een instrument bespelen, ook in werkelijkheid dit instrument goed beheersen. Dat komt de geloofwaardigheid zeer ten goede. Jammer genoeg is de muzikale finale van de film uiteindelijk niet zo spectaculair als je zou verwachten. Hilary Duff is geen onverdienstelijke zangeres, maar ze is ook niet het veelbelovende talent dat ze in de film pretendeert te zijn.

‘Raise Your Voice’ is een typische ‘coming-of-age film’, die vooral een wat jonger publiek zal aanspreken.

Saskia Blokker

Bioscooprelease: 27 januari 2005