Raveleijn (2011)

Regie: Anne van der Linden | 264 minuten | avontuur, familie, fantasie, geschiedenis | Acteurs: Abe Dijkman, Sol Vinken, Danique ten Boer, Sabine ten Boer, Borre Stokdijk, Mark Sloof van Toor, Daan Colijn, Kimberly Klaver, Marieke Westenenk, Sebastian Wulff, Bart de Vries, Babette van Veen, Sara Visser, Hubert Fermin, Hugo Haenen, Miryanna van Reeden, Jos Jonkers, Felix Jan Kuipers, Gijs de Lange, Christopher Parren, Mike Reus, Dick van den Toorn, Huug van Tienhoven, Sofieke de Kater, Freerk Bos, Erwin Bozzolini

Wat Disney kan, kan de Efteling beter, moet het populaire attractiepark gedacht hebben. Waar ‘Pirates of the Caribbean’ gebaseerd werd op de attractie met dezelfde naam, lanceerde de toeristentrekpleister in Kaatsheuvel het nieuwe project vrijwel gelijktijdig: de locatie in De Efteling zelf ging in april 2011 open voor publiek, het boek van kinderboekenschrijver Paul van Loon (die aan de wieg stond van Raveleijn, op verzoek van De Efteling) verscheen in maart en de tv-serie was vanaf februari 2011 al te zien. En voor de totaalbeleving is er natuurlijk de online game, die gratis gespeeld kan worden, die ook in het voorjaar van 2011 online ging. De tv-serie ‘Raveleijn’ bestaat uit twaalf delen van zo’n twintig minuten. Het scenario is geschreven door Sander de Regt (‘Foeksia de miniheks’) en de regie is in handen van Anne van der Linden (“Bloedverwanten”, “Van Speijk”). ‘Raveleijn’ won de Cinekid Kinderkast publieksprijs in de categorie fictie op het Cinekid Festival van 2011.

In de eerste aflevering zien we het gezin Woudenberg door het Limburgse landschap rijden. Vader Rutger heeft een verrassing: ze hebben besloten een oude herberg, waar Rutger vroeger logeerde met zijn grootouders, te kopen. Rutger stopt met zijn veeleisende baan als chirurg en moeder heeft eindelijk ruimte voor een eigen atelier. De eerste voortekenen zijn niet best: twee norse dorpsbewoners kibbelen als de familie buiten gehoorsafstand is over het al dan niet moeten waarschuwen en de makelaar weet niet hoe snel hij zich uit de voeten moet maken. De kinderen zelf delen het enthousiasme van hun ouders niet meteen. Vooral de oudste, Thomas, ziet het somber in. Wat heeft hij nou te zoeken in dit afgelegen gat? Veel liever blijft hij in de stad, waar hij gitaar kan spelen in zijn band en met zijn vrienden op kan trekken. De jongere Maurits is een beetje een einzelgänger en heeft minder problemen met de verhuizing. De tweeling Lisa en Emma hebben het er wel moeilijk mee, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt als hen beloofd wordt dat ze hier wel een hond mogen. De junior van het gezin, Joost, maakt het niet zoveel uit. Als hij maar lekker in de aarde mag wroeten.

Vrij snel in de serie manifesteert zich iets vreemds en bovennatuurlijks: Thomas droomt van een vrouw die hem om hulp roept, Joost hoort diezelfde vrouwenstem en ook de moeder van de kids heeft ineens inspiratie voor haar schilderijen, die er heel anders uitzien dan haar normale werk.

Tijdens een van de speurtochten in het bos ontdekt Joost een poort. Wanneer hij de woorden boven de poort hardop uitspreekt, wordt de met klimop begroeide toegang geopend en verdwijnt Joost als door magie in een andere wereld, Raveleijn. Hij is ineens een aantal jaren ouder, heeft ridderkledij aan en de raaf, die hem vergezelde toen hij door de poort verdween, is veranderd in een paard. Natuurlijk gelooft niemand de kleine, altijd riddertje spelende jongen, maar niet lang daarna ondervinden de oudere zussen en broers het aan den lijve. Joost is aan het slaapwandelen en wanneer ze hem volgen komen ze in Raveleijn terecht. Daar ontdekken ze dat zij het onderwerp zijn van een oude voorspelling: zij moeten het volk van Raveleijn redden van de onderdrukking door de gemene graaf Olaf Grafhart. De vrouw die hen roept blijkt zijn echtgenote te zijn, Halina. Zij heeft door dat er iets vreemds aan de hand is met Olaf. Om een eind te maken aan de heerschappij van haar man, zullen de vijf jongeren hun speciale krachten moeten gebruiken.

‘Raveleijn’ is geen perfecte, maar wel een onderhoudende serie. Het verhaal zit goed in elkaar, al doet het hier en daar wel denken aan soortgelijke vertellingen, zoals ‘The Chronicles of Narnia’, waarin ook de jongste van het gezin, een meisje dit keer, een geheime doorgang ontdekt naar een andere wereld, maar niet geloofd wordt door haar zus en twee broers. En het uitgangspunt dat een kind verhuist naar een nieuwe omgeving, daar niet kan aarden, maar na het beleven van een spannend avontuur er niet meer weg wil, is ook niet geheel origineel. Dat neemt niet weg dat ‘Raveleijn’ de doelgroep (bovenbouw lagere school en ouder) zeker zal aanspreken. Het acteerwerk (met name van de jongere cast) is jammer genoeg niet overal even sterk, soms zelfs op het tenenkrommende af. Wel bijzonder goed gecast is Miryanna van Reeden als de bezorgde gravin Halina en ook Hugo Haenen is goed op dreef als de achterdochtige graaf Grafhart. De dialogen doen soms wat onnatuurlijk aan, evenals het gedrag van de personages dat niet altijd strookt met wat je logischerwijs mag verwachten in een dergelijke situatie. De jeugdige karakters zijn wel goed uitgewerkt, de ouders komen wat minder goed uit de verf, maar het draait tenslotte ook niet echt om hen. Verder verdienen de makers een pluim voor de beelden die in Raveleijn geschoten zijn: het decor ziet er prima uit, waardoor het verhaal dat zich in het Middeleeuwse Raveleijn afspeelt overtuigend tot leven komt. Vooral bijzonder zijn de Graffers, een kruising tussen een soort dino en een machine, die voor de vijf jeugdige ruiters een behoorlijke bedreiging vormen. ‘Raveleijn’ mag dan dankzij de voorspelbaarheid wellicht niet het meeslepende avontuur zijn dat het had kunnen zijn, de serie heeft voldoende amusementswaarde om gezinnen aan de buis gekluisterd te houden.