Raw Deal (1986)

Regie: John Irvin | 106 minuten | actie, thriller, misdaad | Acteurs: Arnold Schwarzenegger,  Kathryn Harrold, Darren McGavin, Sam Wanamaker, Paul Shenar, Steven Hill, Joe Regalbuto, Robert Davi, Ed Lauter, Mordecai Lawner, Blanche Baker, Louise Robey, Victor Argo

Het had zo mooi kunnen zijn. Arnold Schwarzenegger als in diskrediet gebrachte FBI-agent die de complete maffia van Chicago van de kaart veegt voor een plusje bij zijn naam. Prima materiaal voor een sappige B-film. Een one-man-army om je vingers bij af te likken. Met wat tegenspel van onder anderen B-filmicoon Robert Davi (die met het pokdalige gezicht), ziet de premisse er op papier helemaal niet onaardig uit. Maar helaas… ‘Raw Deal’ belooft heel veel, maar weet bar weinig waar te maken.

En dat terwijl de film toch heel aardig begint. Schwarzenegger speelt Mark Kaminski, een voormalig FBI-agent die wegens zijn al te hardhandige optreden gedegradeerd is tot sheriff van een of ander gehucht vol simpele zielen. Zijn hardhandigheid wordt grif duidelijk als hij een autoachtervolging op ludieke wijze oplost. Iets met een stevige sigaar en wat licht ontvlambare vloeistof. De toon is gezet voor wat een heerlijk over-the-topspektakel lijkt te worden.

Maar de film neemt zichzelf al snel te serieus. Kaminski wordt door zijn voormalig FBI-collega Harry Shannon (Darren McGavin) gevraagd in het geheim te infiltreren bij de maffia in Chicago, omdat grote baas Luigi Petrovita (Sam Wanamaker) verantwoordelijk is voor de dood van zijn zoon. Mocht Kaminski slagen, dan kan hij terugkeren naar de FBI. Waar Schwarzenegger vervolgens al knipogend de film vervolgt en op zijn dooie gemak wat zware jongens uit de weg ruimt, gedragen zijn tegenspelers zich alsof ze in een of ander oorlogsdrama spelen. De film weet daardoor maar geen consistente stijl te vinden.

Er wordt veel te veel geouwehoerd, alsof iedereen snode plannetjes aan het smeden is, terwijl niets fatsoenlijk wordt uitgespeeld. Robert Davi, die het verongelijkte hulpje van maffiabaas Petrovita speelt, is de enige die in de smiezen heeft dat er iets niet klopt aan nieuwe aanwinst Kaminski. Maar nergens komen de twee mano-a-mano tegenover elkaar te staan. Alle goede clichés van het verhaal worden om onbegrijpelijke redenen vermeden, terwijl de slechte clichés op onnavolgbare wijze in de film gepropt zijn. Met andere woorden: het is een zooitje.

Als Schwarzenegger op een kwartier van het einde dan toch een grote tas met wapens inpakt voor de grote showdown, gloort er licht. Maar zelden werd een finale zo ongeïnspireerd in beeld gebracht. Had de film wat meer humor gehad of op zijn minst wat meer actie, dan kon een en ander nog door de vingers gezien worden. Maar zoals het nu is, leent ‘Raw Deal’ zich enkel voor een avond waarop de dvd-speler stuk is en er echt niks anders op tv is.

Wouter de Boer

Bioscooprelease: 18 juni 1987