Banana Pancakes and the Children of Sticky Rice (2...

Toerisme. Het is zowel een vloek als een zegen. In de documentaire ‘Banana Pancakes and the Children of Sticky Rice’ - als er een prijs voor meest intrigerende filmtitel van het jaar zou zijn, had deze ‘m alvast in the pocket - schetst Daan Veldhuizen de effecten van het toenemende toerisme in een dorpje in de noordelijke binnenlanden van Laos, Muang Ngoi. Hij volgt twee gezworen jeugdvrienden, die mede door de veranderende economische mogelijkheden en de keuzes die ieder van hen maakt in het leven, steeds verder uit elkaar groeien. In tegenstelling tot Khao, die zijn hele leven nog geen stap

Papa ou maman (2015)

Sommige huwelijken zijn als The Rolling Stones. Ze gaan maar door terwijl er geen enkel leven meer in zit. Andere huwelijken zijn als The Beatles. Die stoppen wanneer de tijd rijp is. Dit formidabel inzicht wordt ons geschonken door het scheidend echtpaar Vincent en

Danny Collins (2015)

Het jaar is 1971. Folkmuzikant Danny Collins (Al Pacino) heeft net zijn eerste plaat uitgebracht. Een grote toekomst ligt hem in het verschiet. Een interviewer van een klein muziektijdschrift houdt hem hetzelfde voor. De journalist doet dat met grote woorden, een zekere

Kidnapping Freddy Heineken – Kidnapping Mr. ...

Toen in 2011 de film ‘De Heineken Ontvoering’ van Maarten Treurniet uitkwam, was misdaadverslaggever Peter R. De Vries, wiens boek ‘De ontvoering van Alfred Heineken’ ten grondslag lag aan het verhaal, de eerste om stevige kritiek te leveren. ''Ik overdrijf echt niet als ik stel dat werkelijk 75 procent van de film of helemaal niet gebeurd is, of niet zo heeft plaatsgevonden als door de makers wordt gepresenteerd,” aldus De Vries. Hij stelde vervolgens alles in het werk om een nieuwe, internationale verfilming van de grond te krijgen, een die naar zijn zeggen “volledig waarheidsgetrouw” zou zijn. Inmiddels zijn we bijna vier jaar verder en is ‘Kidnapping Freddy (Mr.) Heineken’ (2015) een feit.

Prins (2015)

Wie de korte film 'Marc Jacobs' van regisseur Sam de Jong (1986) heeft gezien, weet waar en wanneer de eerste stappen gemaakt zijn richting zijn eerste lange speelfilm ‘Prins’. Deels dezelfde cast, eenzelfde setting en opnieuw heel veel zonnebloempitten. De Amsterdam-Noordse jeugd

Nature – Encha...

De BBC is al sinds jaar en dag toonaangevend op het gebied van oogstrelende natuurdocumentaires. 'Nature 3D' is de nieuwste aanwinst van de Engelse omroep. De vraag rijst echter of de toeschouwer het niet allemaal al een keer eerder gezien heeft.

Code M (2015)

'Code M' vangt aan met een gortdroge voice-over die een introductie geeft over het beleg van Maastricht in 1673. De troepen van de Franse Zonnekoning Lodewijk de Veertiende staan aan de poorten van Maastricht. Met D'Artagnan, de eerste musketier uit het werk van

Journal d’une femme de chambre (2015)

Met veelvuldige zooms, close-ups en dreigende pianomuziek wordt in 'Le journal d'une femme de chambre' al snel een onheilspellende toon neergezet. Dat Célestine (een verveeld ogende Léa Seydoux; 'La vie d'Adèle') het in haar betrekking van kamermeisje bij een welgesteld gezin niet makkelijk zal krijgen, is direct evident. In het Frankrijk van begin twintigste eeuw heerst er een traditionele rollenverdeling. De excentrieke rijken hebben het er voor het zeggen en doen er alles aan om hun macht vast te houden. Die ongelijke gezagsverhoudingen zijn vooral zichtbaar op seksueel gebied. Mannen lopen massaal hun geslachtsdeel achterna,

The Age of Adaline (2015)

Na een ernstig auto-ongeluk blijkt de mooie Adaline immuun te zijn voor de aftakeling des tijds: ze heeft het eeuwige leven. Dat klinkt leuk natuurlijk, maar in werkelijkheid kan het knap lastig zijn. Ze is een prooi voor geheime diensten en de wetenschap. Ze overleeft al haar naasten en geliefden. En hoewel ze in pakweg honderd jaar veel mensen ontmoet heeft, leeft ze in een eenzame afzondering. Voor haar ongeluk heeft ze het leven geschonken aan een dochter, erna houdt ze een reeks honden van dezelfde familielijn en heeft ze wat spaarzame vrienden die haar geheim niet kennen. Meer dan dat heeft ze niet. Om de tien jaar wisselt Adaline (een uitmuntende Blake Lively)

Ilo Ilo (2013)

De jonge Singaporees Anthony Chen kreeg het filmvak al vroeg in de vingers. Nog voor hij de volwassen leeftijd bereikte, studeerde hij al aan de Film- en Mediaschool en op zijn 23ste werd zijn korte film ‘Ah Ma’ al genomineerd voor een Gouden Palm. Daaropvolgende

Macondo (2014)

Macondo; het is de plek van handeling in Gabriel Garcia Marquez' gerenommeerde roman 'Honderd jaar eenzaamheid'. In dat boek staat niet alleen die eenzaamheid centraal, maar ook het spaarzame geluk en de magie van het overleven terwijl er een constante

Infinitely Polar Bea...

Het lijkt een vriendelijk gebaar: even een buurvrouw helpen met het uitladen van de boodschappen. Cameron (Mark Ruffalo) staat erop dat hij en zijn twee dochters een handje toesteken. Maar eenmaal bij de deur heeft hij geen rem meer op zijn behulpzame gedrag. “Kan

Eisenstein in Guanajuato (2015)

De in Amsterdam woonachtige Britse regisseur Peter Greenaway staat er om bekend weinig interesse te hebben in een door het narratief geleide film, net zo min als in realistische gebeurtenissen of waarheidsgetrouwe beelden. Hem gaat het – net zoals de door hem zo bewonderde Russische regisseur Sergej Eisentein – om de eindeloze mogelijkheden die film biedt; montage, cameravoering, muziek, beeldbewerking: alles mag bombastisch en dramatisch, en dat is dan ook wat de internationale coproductie ‘Eisenstein in Guanajuato’ is geworden. Het verhaal (want dat is er wel degelijk) dat verteld wordt is dat van Sovjetregisseur Eisenstein, die – inmiddels beroemd geworden

The King’s Gardens-A...

1684. Lodewijk XIV (Alan Rickman) vraagt aan tuinarchitect André le Notre (Matthias Schoenaerts) om de tuinen van paleis Versailles te ontwerpen. Le Notre neemt de onbekende hovenier Sabine de Barra (Kate Winslet) aan om een bijzondere fontein te creëren die de

Jurassic World (2015)

Het is natuurlijk een hachelijke onderneming om, 22 jaar na dato met een (nieuw) vervolg te komen op Spielbergs meesterlijke ‘Jurassic Park’. Niet alleen bevatte deze film een perfect uitgebalanceerde mix van spanning, actie, humor, en romantiek, met memorabele, karaktervolle personages en leuke acteurs, het was ook de eerste keer dat het publiek kennismaakte met indrukwekkende, realistisch geanimeerde dinosaurussen die geloofwaardig het beeld deelden met de menselijke acteurs. Dat laatste was, laten we wel wezen, de grootste trekpleister, en het is een kracht die elke dino-opvolger van nature moet ontberen. Als de plot en locatie vervolgens ook veelal hergebruikt worden van ‘Jurassic Park’,

The Legend of Longwood (2014)

De twaalfjarige Mickey Miller woont met haar moeder en broertje in Staten Island, New York. Ondanks het verdriet dat er is om de afwezige vader, zijn ze best gelukkig. Mickey is dol op haar paard, maar wanneer ze tijdens het rijden een ongeluk krijgt en haar been breekt, moet ze haar cap en paardrijlaarzen tijdelijk opbergen. Sterker nog, ze mag ze in een verhuisdoos stoppen, want een onbekend familielid heeft hen een huis nagelaten in Longwood, een klein dorpje in Ierland. Omdat Mickeys moeder de huur niet meer kan betalen in New York, gaan ze een heel nieuw avontuur beginnen aan de andere kant van de oceaan.