Alléluia (2014)

Geliefden die al moordend een spoor van destructie achterlaten. In de filmgeschiedenis zijn er al veel van zulke koppels voorbij gekomen. Van 'Bonnie and Clyde' tot 'Natural Born Killers', dit soort bloedige tweetallen spreken te allen tijde tot de verbeelding van het publiek.

Self/less (2015)

Één ding in het leven is zeker; eens gaan we dood. In ‘Self/less’, de nieuwste film van regisseur Tarsem Singh, is dit echter verre van zeker. Singh mag dan niet al teveel films op zijn CV hebben staan, maar met bijvoorbeeld ‘The Cell’ en ‘Immortals’ schotelde de Indiase

The Duke of Burgundy...

The Duke of Burgundy is de naam van een zeldzame vlinder. Het is ook de titel van de derde film van de Engelse regisseur Peter Strickland. Het zal niet verbazen dat deze film gaat over twee vlinderspecialisten die zich ergens in Europa, vermoedelijk aan het begin van de

De reünie (2015)

Van huis uit is Simone van der Vlugt (1966) schrijfster van historische jeugdromans. Op haar 28e debuteerde ze met ‘Het amulet’ (1995), een verhaal over de heksenvervolging. Vele boeken zouden volgen. In 2004 verscheen haar eerste roman voor volwassenen, de literaire

Mr. Holmes (2015)

De laatste jaren is het fictieve personage Sherlock Holmes een geliefd onderwerp in films en series. De befaamde speurneus heeft ook in het Engelse 'Mr. Holmes' de hoofdrol. Maar hier is hij niet de kloeke held zoals die al zo vaak geportretteerd is. Holmes (Ian McKellen)

What We Did on Our Holiday (2014)

Hieronder volgt de recensie van een komedie. Heus waar. Op een eenzaam plekje in de Schotse Hooglanden wacht een 74-jarige man op zijn dood. Hij heeft een ongeneeslijk tumor en het is nog maar de vraag of hij zijn 75e haalt. Toch besluiten zijn twee zoons om die 75e verjaardag groots te vieren. Met hun vrouwen en kinderen vertrekken ze naar de Hooglanden. Wat de stervende opa niet weet is dat zijn zoon Doug op het punt van scheiden staat. Omdat hij vreemdging. Klinkt nogal somber toch? Toch is ‘What We Did on Our Holiday’ een komedie met een opvallend hoge grapdichtheid. Die grappen zijn meestal nog geslaagd ook. Dat het duistere onderwerp niet vloekt met de grappen, komt door het perspectief.

SpangaS in actie (20...

Slimme zakenmannen hoor, die Nederlandse filmproducenten. Van succesvolle tv-series als “ZOOP”, “Gooische vrouwen” en “Het huis Anubis” een spin-off maken voor op het witte doek en ze krijgen met gemak de bioscoopkassa’s aan het rinkelen. ‘SpangaS’ is een tv-serie

The Face of an Angel...

Regisseur Thomas Lang krijgt de kans om het boek te verfilmen over de controversiële rechtszaak van student Jessica Fuller. Het meisje wordt verdacht van de moord op haar huisgenoot Elizabeth Pryce. Om de zaak verder te onderzoeken, reizen Simone Ford, schrijver

Inside Out – B...

Ideeën voor een originele film liggen vaker voor het oprapen dan je in eerste instantie denkt. Dat hebben de creatievelingen bij Pixar wel in de smiezen. Het idee voor hun nieuwste film, ‘Inside Out’ (2015), is gebaseerd op regisseur Pete Docters eigen jeugdervaringen.

Dior and I (2014)

Christian Dior is nog altijd een naam van formaat in de mode-industrie. De ontwerper en oprichter van Frankrijks beroemde modehuis overleed al in 1957, maar nog altijd voelen zijn medewerkers zijn aanwezigheid. Nachtportieren beweren dat zijn geest door de

Marketa Lazarová (1967)

Niet alleen de inwoners van Tsjechië zelf, maar ook het erkende filmtijdschrift Sight and Sound is van mening dat 'Marketa Lazarová' het beste is wat het land ooit op filmgebied heeft voortgebracht. Een ander vooraanstaand tijdschrift, Film Quarterly, gaat zelfs nog een stap verder door de film de beste historische film aller tijden te noemen. Het zijn gegronde kwalificaties. 'Marketa Lazarová' is inderdaad een uitmuntende film. Het verhaal is van een omvangrijke klasse, met een thematiek die nog niets aan kracht heeft ingeboet. Waar de film echter vooral in uitblinkt is de fenomenale cinematografie, die de beste stijltechnieken van vele jaren filmgeschiedenis de revue laat passeren.

De vijf en de piratenschat – Fünf Freunde 3 ...

De populariteit van Enid Blyton is tegenwoordig niet meer zo hoog dan die in de tweede helft van de vorige eeuw was, maar toch tappen (Duitse) filmmakers nog graag uit haar inspiratiebron. Na de boeken van ‘De dolle tweeling’ zijn ook die van ‘De vijf’ aan de beurt. ‘De vijf en de piratenschat’ is al weer de derde film over broers Julian en Dick, hun zusje Anne, nichtje George en hond Timmy, maar het is de eerste keer dat zo’n film in Nederland uitgebracht wordt. Voor het kijken naar ‘De vijf en de piratenschat’ is enige voorkennis van de onderlinge verhoudingen desondanks wel handig; de personages worden niet geïntroduceerd en we vallen meteen in het verhaal. De vier kinderen zijn met papa Quentin

La tête haute (2015)...

Jeugdzorg ligt de laatste jaren zwaar onder vuur. De kritiek op instellingen die de rechten van het kind moeten waarborgen neemt nog altijd toe en dat zien we ook terug in de filmwereld. Nederlandse films als ‘De groeten van Mike’ en ‘Het leven volgens Nino’, maar ook

In grazia di Dio (20...

Afgezien van een enkele zwendelbankier zal niemand hebben genoten van de financiële crisis. Dat geldt nog sterker voor mensen in arme streken, zoals de Zuid-Italiaanse regio Puglia. In de speelfilm ‘In grazia di Dio’ treffen we in die uithoek een familie die door de

Minions (2015)

Minions, wat zijn het eigenlijk? De sullige gele, pilvormige handlangers van slechterik Gru uit de twee ‘Despicable Me’ films, met hun kenmerkende duikbrillen op en denim tuinbroeken aan, bleken dusdanig populair dat ze hun eigen spin-off hebben gekregen. We zagen

Meet Me in Venice (2015)

De relatie tussen kind en ouder is een beproefd thema binnen de filmgeschiedenis. Aanvankelijk bestaat er dan een hoop frictie tussen de twee generaties, maar geleidelijk aan beseft zowel kind als ouder dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan voorheen gedacht. Van films binnen dit genre laat het verloop zich makkelijk raden. 'Meet Me in Venice' voegt hier echter een interessant genre aan toe. De eerste internationale film van regisseur Eddy Terstall is namelijk in de mal van een roadmovie gegoten. Het gaat nu niet meer om die ontknoping, maar het is de reis er na toe die in het voetlicht staat. Uiteindelijk blijkt de vader-dochterrelatie niet meer dan een instrument te zijn