Suburra (2015)

Van de succesvolle Italiaanse maffiafilms ‘Romanzo Criminale’ (2005) en ‘Gomorrah’ (2008) zijn inmiddels even succesvolle series gemaakt. De man achter beide series is Stefano Sollima. Hij kreeg zijn voorliefde voor het vak van filmmaker

Kiki, el amor se hace (2016)

Een dendrofiel is een liefhebber van bomen. Niets bijzonders, totdat tot je doordringt dat een dendrofiel een liefhebber is van bomen. Letterlijk. Een dendrofiel (m/v) wordt seksueel opgewonden van bomen en heeft manieren gevonden om die liefde te consumeren. Hoe die bomenliefde in zijn werk gaat zien we in de Spaanse komedie ‘Kiki, el amor se hace’, een remake van de Australische komedie ‘The Little Death’. In ‘Kiki, el amor se hace’ maken we kennis met een heel scala aan seksuele afwijkingen. Omdat de makers kozen voor de minder pijnlijke varianten blijven we gespaard

Heaven on Earth – Så ock på jorden (2015)

De Zweedse film 'As It Is in Heaven' uit 2004 bleek een onverwacht internationaal succes. De hoofdrol in dit muzikale drama wordt gespeeld door Michael Nyqvist, die we kennen uit de Millennium-trilogie. Hij speelt de geslaagde dirigent Daniel Daréus, die vanwege gezondheidsproblemen een stapje terug moet doen en zo in zijn geboorteplaats in Noord-Zweden terugkeert. Daar wordt hij geconfronteerd met spoken uit zijn verleden en met de beslommeringen van de dorpelingen, die hem vragen hun kerkkoor te leiden. De belangrijkste boodschap van de film is 'Geloof in jezelf, wees wie je wilt zijn',

Lights Out (2016)

In december 2013 postte de onbekende Zweedse regisseur David F. Sandberg zijn inzending op YouTube voor de Who’s There Film Challenge. Hij won de prijs voor Beste Regisseur en het filmpje ging viral, en het is niet moeilijk om te

Nona en de zingende gehaktbal (2016)

Het is inmiddels al zes jaar een goede traditie: in alle Pathézalen draait elke zomer en herfst een viertal korte animatiefilmpjes van Nederlandse bodem als voorprogramma bij grote blockbusters. ‘Nona en de zingende gehaktbal’ wordt in de grootste Nederlandse bioscoopketen vertoond vóór ‘De GVR’ (‘The BFG’). Het scenario werd geschreven door Tjeerd Posthuma (“Sesamstraat”, “De meisjes van Thijs”) en Fabie Hulsebos (‘De werkelijkheid van Jan Vrijman’). Voor de regie van ‘Nona en de zingende gehaktbal’ tekende Ruud Bakker en Jonas Ott, twee jonge animatoren die al vaker samenwerkten (‘De Ruud & Jonas Show’).

Absolutely Fabulous: The Movie (2016)

Jennifer Saunders en Joanna Lumley vormden in 1992 voor het eerst het illustere duo Edina Monsoon en Patsy Stone in de BBC-komedie 'Absolutely Fabulous'. Tot 2005 werden in totaal 36 afleveringen (inclusief specials), waarna het een tijdje stil bleef rond het hilarische duo dat wanhopig probeert zijn jeugdigheid te behouden en een woordje mee te blijven praten in de wereld van mode en the rich and famous. Tot er in het seizoen 2011-2012 ineens drie gloednieuwe afleveringen gemaakt werden. Saunders, die behalve de hoofdrolspeelster tevens het creatieve brein is van de serie, kwam vervolgens op het lumineuze idee om 'Absolutely Fabulous: The Movie' (2016) te maken.

De GVR – The B...

Flitspoppen, mensbaksels en snoskommers. Fropskottel, wangdoedel en knotszwabber. De Britse schrijver Roald Dahl (1916-1990) heeft met zijn bijzondere taalgebruik via zijn kinderboeken vele nieuwe woorden geïntroduceerd. Ter ere van

Ghostbusters (2016)

Ruim dertig jaar na het origineel is hier dan de langverwachte reboot van ‘Ghostbusters’, de film die inmiddels zo’n cultstatus verworven heeft dat de gedachte aan een nieuwe film alleen al zorgde voor een storm aan kritische respons.

Manglehorn (2014)

Sommige films hebben interessante personages. Andere hebben een geweldige plot. Weer andere hebben zowel het een als het ander. Je zou kunnen denken dat een gebrek aan sterke plot of sterke personages dodelijk is voor een speelfilm,

The Red Turtle ̵...

De Nederlandse filmmaker Michael Dudok de Wit wist met ‘The Red Turtle’ meteen de speciale juryprijs in het Un Certain Regard-programma op het filmfestival van Cannes te winnen. Na zijn Oscaroverwinning met de korte animatie

Ice Age: Collision Course (2016)

Hoe veel sequels zouden er nog komen op ‘Ice Age’? Sinds het origineel uit 2002 zijn al verschenen ‘Ice Age: The Meltdown’ (2006), ‘Ice Age: Dawn of the Dinosaurs’ (2009), ‘Ice Age: Continental Drift’ (2012) en nu is er ‘Ice Age: Collision Course’ (2016). Zolang de wereldwijde opbrengst maar blijft groeien – en dat doet het – blijven Blue Sky Studios en 20th Century Fox avonturen produceren van het prehistorische dierengezelschap. De kwaliteit van de films gaat weliswaar steeds verder achteruit, maar de opbrengst groeide van 3,8 miljoen dollar voor de eerste film door naar 6,5 miljoen voor de tweede en respectievelijk 8,8 en 8,7 miljoen voor de derde en vierde episode

Petting Zoo (2015)

Wanneer je een film uitzoekt om te gaan kijken, is naast de acteurs het onderwerp een belangrijke keuzefactor. Wie veel films kijkt, weet dat het aantal onderwerpen voor drama redelijk beperkt is. Tienerzwangerschap dan maar weer, een

The Legend of Tarzan...

Na de live action remake van ‘Jungle Book’ eerder in 2016 liet een nieuwe verfilming van dat andere welbekende jungleverhaal natuurlijk niet lang op zich wachten. Bijna honderd jaar na zijn eerste uitje op het witte doek is Tarzan wederom in

Casper en Emma op safari – Karsten og Petra ...

In Noorwegen en Denemarken kent vrijwel elk kind hen: de kleuters Karsten en Petra. De boekenpersonages werden in 1992 door de Noorse schrijvers Tor Åge Bringsværd en Anne G. Holt bedacht en hun avonturen vonden sindsdien gretig aftrek in met name de Scandinavische landen. Alleen al in Noorwegen en Denemarken gingen de boeken ruim anderhalf miljoen keer over de toonbank. Ook in Nederland wordt het tweetal steeds bekender, al heten ze hier Casper en Emma. De jeugdserie die gemaakt werd is ook hier uitgezonden en inmiddels zijn ook enkele films verschenen met het avontuurlijke tweetal in de hoofdrol.

One Floor Below-Un e...

Waarom kijken we in het begin van het Roemeense 'One Floor Below' vijf minuten lang naar een fotografisch haarscherp geschoten scène met hoofdpersonage Sandu Patrascu (Teodor Corban) en zijn hond Jerry in een park? Is het de opmaat

Piper (2016)

Het zijn inmiddels kleine fenomenen geworden; de Pixar-shorts. De korte filmpjes die als voorafje bij een nieuwe lange animatiefilm gepresenteerd worden, doen eigenlijk zelden onder voor de 'hoofdact'. Pixar geeft animatoren graag de