The Nice Guys (2016)

‘I’m getting to old for this shit’, aldus Danny Glover in elk van de vier delen van ‘Lethal Weapon’. De liefhebbers van de ouderwetse ‘buddy-copmovie’ zullen sinds het laatste deel van die serie vaak met dezelfde gedachte hebben gespeeld.

Rebels (2015)

De Noorse documentaire ‘Rebels’ gaat over een groep jongeren die die benaming eigenlijk niet meer verdient. De wilde haren zijn verdwenen, ze hebben hun problemen onderkend en hebben besloten nu aan hun toekomst te gaan werken. Daarom hebben deze

Heimat 1 – Heimat – Eine deutsche Chro...

‘Heimat’ is een Duitse tv-reeks uit 1984 die in de loop der jaren echter op zoveel filmfestivals is vertoond en bekroond, dat je je met recht mag afvragen of de filmische serie van Edgar Reitz niet veel beter tot zijn recht komt op het witte doek. Omdat de afleveringen in totaal echter bijna 900 minuten tellen, vergt dat wel wat investering van de kijker. Wanneer dat lukt, levert het je zonder meer een onvergetelijke kijkervaring op (die je ongetwijfeld zult willen herhalen). Voor iedereen die niet in de gelegenheid is om de kroniek te aanschouwen in een filmtheater, is er gelukkig nu de glorieuze digitale restauratie, op DVD en blu-ray.

Freeheld (2015)

‘Freeheld’ is een ingetogen biopic, gemaakt naar aanleiding van de gelijknamige Oscarwinnende documentaire van Cynthia Wade. Het vertelt het waargebeurde verhaal van Laurel Hester, een rechercheur uit New Jersey die in 2005 met een

Creative Control (20...

In het hoog gestileerde New York van de niet al te verre toekomst probeert David (Benjamin Dickinson) op te klimmen bij een succesvol reclamebureau. Zijn snelle leven staat in sterk contrast met dat van zijn vriendin Juliette (Nora

Angry Birds: De film...

‘Angry Birds: De film’ (‘The Angry Birds Movie’) is gebaseerd op de immens populaire smartphone game “Angry Birds”. Dat is best bijzonder, want “Angry Birds” is de eerste app die het tot speelfilm heeft geschopt (maar vast niet de laatste…

X-Men: Apocalypse (2016)

De superheldenfilm kan niet alleen amuseren bij de gratie van zijn bovennatuurlijke protagonisten, maar ook dankzij tegenwerkende krachten in de vorm van boosaardige supervijanden. Zonder een slechterik valt er voor de goedzakken weinig eer te behalen. De goedheid van personages is daardoor af te meten aan de morele verwerpelijkheid van hun tegenstrevers. Datzelfde gaat op voor hun populariteit. Zonder Magneto geen X-Men. Spider-Man is niets zonder zijn nemesis Norman Osborn/Green Goblin. En, in het concurrerende DC-universum, ontleent Batman zijn faam aan de tegenwoordig niet minder geliefde The Joker.

Un homme à la hauteur (2016)

Oppervlakkige romantische komedie over de liefdesstrubbelingen tussen advocate Diane (Virginie Efira) en architect Alexandre (Jean Dujardin), waarin zijn geringe lichaamslengte het voornaamste obstakel blijkt te zijn. Als Diane na een lange dag werken thuiskomt, wordt ze thuis gebeld door een onbekende man: hij heeft haar mobiele telefoon gevonden op een tafel in het restaurant waar ze geluncht heeft en belt nu “Thuis”. Het heeft iets creepy als hij meteen ook vertelt dat hij haar sms berichtjes gelezen heeft, maar Diane lijkt het allemaal niet erg te vinden. Ze laat zich volkomen inpakken door de charmante vreemdeling, die zich voorstelt als Alexandre en bedelt om een afspraakje.

Remember (2015)

'Remember' is een film die alles in zich heeft om een diepe indruk achter te laten. De voor een Oscar genomineerde regisseur Atom Egoyan, twee geweldige hoofdrolspelers die het gouden beeld daadwerkelijk op de schouw hebben staan

Midnight Special (20...

De jonge Jeff Nichols heeft zich de laatste jaren opgeworpen als een van Hollywoods meest veelbelovende regisseurs. De man achter het uitstekende ‘Mud’ en ‘Take Shelter’ vervat zijn doorgaans onorthodoxe verhalen in beklemmende

Eye in the Sky (2015...

Als je ruim anderhalf uur op het uiterste puntje van je stoel zit, dan weet je dat je een goede film in handen hebt. Als je daarbij optelt dat het grootste aandeel bestaat uit beelden van mensen die naar schermen kijken, dan weet je dat je het

Truman (2015)

De verbazing is enorm als Julián zijn voordeur open doet en zijn beste vriend Tomás voor zich ziet staan, die hij in jaren niet gezien heeft. Beide mannen zijn geroerd en Julián is blij verrast als hij hoort dat Tomás vier dagen in Madrid zal

Dégradé (2015)

De dameskapsalon ziet eruit als een huiskamer. Maar dan wel een huiskamer vol gasten en met kappersstoelen en spiegels. Op deze hete dag in de Gazastrook onderhouden de wachtende dames zich met gebabbel en geroddel. Buiten op de

Quand on a 17 ans (2016)

Hoe het is om zeventien te zijn, om je door het dagelijks leven heen te slaan als een zoekende en onzekere tiener is al moeilijk genoeg. Laat staan als ineens je leven op zijn kop wordt gezet door een onverwachte gebeurtenis. Dat is het centrale thema van ‘Quand on a 17’, een goed geacteerd intiem ‘coming-of-age’ drama van de gevierde Franse regisseur André Téchiné. Thomas (Corentin Fila) is een geadopteerde jongen van Afrikaanse afkomst die met zijn adoptieouders op een boerderij in de bergen van Haute-Savoie woont.

The High Sun – Zvizdan (2015)

Door de immer fel schijnende zon heeft 'The High Sun' het voorkomen van een liefelijke feelgoodfilm. Het leven in het voormalige Joegoslavië is echter minder rooskleurig dan op basis van die warme zonneschijn vermoed kan worden. In drie afzonderlijke verhalen, zich afspelend in drie verschillende periodes, wordt de gecompliceerde relatie tussen oorlog en liefde uitgediept. Het eerste hoofdstuk vangt aan in 1991, wanneer de oorlog tussen verschillende etnische groeperingen op uitbreken staat. Ook de familie en dorpsgenoten van de schone Jelena en schaapherder Ivan leven in grote spanning met elkaar.

Men & Chicken-M...

Wij Nederlanders voelen verwantschap met het weerbarstige volkje der Denen, net als wij gebruikmakend van een stokoude miniatuurdemocratie in een welvarende uithoek van het Europese continent. Dat schept een band. Vraagtekens