Heart of a Dog (2015...

Leven, liefde, dood, dromen, verhalen, herinneringen. Het hangt allemaal nauw met elkaar samen, overvloeit elkaar, beïnvloedt elkaar. Performancekunstenares Laurie Anderson kan daarover meepraten. De liefde voor haar hond Lolabelle, een uiterst getalenteerde rat terriër

Next to Her (2014)

De 27-jarige Chelli werkt als beveiligingsbeambte bij een middelbare school. Het is niet bepaald de makkelijkste baan. Maar haar zwaarste taak bevindt zich tussen de dunne muren van het schamele appartementje dat ze bewoont. Daar woont ze samen met haar drie jaar

Captain America: Civil War (2016)

Superhelden zijn echte helden, die goed doen en de wereld redden, keer op keer. Daar kan weinig op tegen zijn, toch? Helaas wel. Tegenwoordig wordt er heel wat kritiek losgelaten op superhelden. In ‘Captain America: Civil War’ zijn regeringen over de hele wereld, en het volk met hen, niet al te blij met de ‘bijkomende schade’ die de supermannen en –vrouwen veroorzaken tijdens hun schermutselingen met de een na de andere opperschurk. Tegelijkertijd komen twee machtige good guys – Captain America en Iron Man – lijnrecht tegen over elkaar te staan. Klinkt bekend, niet? Geen zorgen, dit is geen opgeklopte, ongeloofwaardige Griekse tragedie à la ‘Batman vs. Superman’,

Der Staat gegen Fritz Bauer (2015)

Sommige helden heten James Bond. Andere gaan gebukt onder de naam Fritz Bauer. Toch is de laatste een held, een held die bovendien echt heeft bestaan. Fritz Bauer was een Duitse jood die de oorlog ternauwernood overleefde. Na de oorlog maakte hij naam als openbaar aanklager en jager op gevluchte nazi’s. Hij werd bij die jacht niet erg geholpen door het naoorlogse Duitse establishment, waarin het wemelde van voormalige nazi-sympathisanten. Bovendien verenigde Bauer drie minderheden in één persoon: jood, socialist en homoseksueel. De speelfilm ‘Der Staat gegen Fritz Bauer’ richt zich op Bauers grootste wapenfeit.

The New Kid – Le nouveau (2015)

Tieners zijn al decennia lang een gewild onderwerp voor schrijvers en filmmakers. Het begon wellicht allemaal al met James Dean in ‘Rebel without a Cause’ (1955). De grote levensvragen ‘wie ben ik’ en ‘wat wil ik’; we lopen er allemaal tegenaan tijdens ons adolescentie. Daarnaast is er nog die hormonale rollercoaster die je grofweg tussen je twaalfde en je achttiende alle kanten op sleurt. Ook je politieke, maatschappelijke en filosofische identiteit worden in deze jaren gevormd. De weg naar volwassenwording wordt in de literatuur op fameuze wijze besproken in JD Salingers ‘The Cather in the Rye’; in Hollywood zijn het vaak komische drama’s als ‘The Breakfast Club’ (1985)