Tour de France (2016...

Sinds de aanslagen in Parijs en Nice, en de mede daaruit voortvloeiende toenemende vreemdelingenhaat, hebben de Fransen meer dan ooit behoefte aan een gevoel van eenheid en verbroedering. Een manier om hier uiting aan te geven is via het witte doek. Schrijver,

Manchester by the Sea (2016)

Je leest er wel eens over in de krant: familiedrama's. Soms zijn bij een van de familieleden de stoppen doorgeslagen, maar het kan ook een ongelukkige samenloop van omstandigheden zijn waardoor het gruwelijk mis kan gaan binnen een gezin. Wat doet het met de nabestaanden wanneer zo'n drama zich binnen het gezin voltrekt? Scenarioschrijver en regisseur Kenneth Lonergan nam die vraag als uitgangspunt toen hij het verhaal schreef voor 'Manchester by the Sea' (2016). Zijn vriend en collega Matt Damon - met wie hij in 2011 de film 'Margaret' maakte - haakte aan; aanvankelijk zou hij de film ook regisseren, maar vanwege contractuele verplichtingen elders ging dat niet door.

Magnus (2016)

Schaken is geen sport voor de massa, maar ook zonder kennis van rokades is de documentaire ‘Magnus’ interessant. De film weet schaken neer te zetten als een gegeven dat even ongrijpbaar is als de hoofdpersoon. De Noor Magnus Carlsen (1990) staat bekend als de Mozart van het schaakspel,

Into the Forest (201...

Wanneer de stroom uitvalt in een groot deel van Canada en Noord-Amerika, wordt het leven van een vader en zijn twee jong-volwassen dochters Nell en Eva behoorlijk ingewikkeld. Ze wonen midden in de uitgestrekte Canadese bossen, kilometers verwijderd van de

On the Other Side – S one strane (2016)

Geduld is een schone zaak. Dat blijkt maar weer uit de Kroatische speelfilm ‘On the Other Side’. Geduld, omdat dit drama gruwelijk traag op gang komt. Geduld, omdat we maar niet begrijpen waarom hoofdpersoon Vesna nooit helemaal in beeld komt. Altijd zit er een gordijn, struik, raam of iets anders tussen ons en de al wat oudere verpleeghulp. Alsof er tussen haar en de wereld een doorzichtige muur staat, zij aan de ene kant en wij aan de andere. Dat laatste klopt ook wel, al komen we daar dus niet meteen achter. In eerste instantie lijken Vesna en haar gezin (volwassen zoon en dochter, vader is spoorloos) gewone levens te leiden.

Cartas da Guerra (20...

In 1971 vertrok de Portugese arts en schrijver António Lobo Antunes naar Angola om daar te dienen in het leger. In Angola streed een handjevol bevrijdingsgroepen voor de onafhankelijkheid van het land en de Portugezen wilden daar niets van hebben. Vanuit zijn