Appropriate Behavior...

Appropriate Behavior ofwel voorbeeldig gedrag, dat is niet iets waar hoofdrolspeelster Shirin (gespeeld door regisseuse Desiree Akhavan) in uitblinkt. In één van de eerste scènes van de gelijknamige film, net nadat ze door haar vriendin Maxine (Rebecca Henderson)

Red Army (2014)

Het ijshockeyteam van de voormalige Sovjet-Unie werd ‘Red Army’ (Het Rode Leger) genoemd. Aan de hand van dit team van wereldfaam neemt regisseur Gabe Polsky ons mee: een documentaire die sport, menselijk gedrag, de maatschappij en geschiedenis met elkaar verweeft. Tijdens de Koude Oorlog slaagde dit team erin om alle grote Westerse teams te verslaan. Canada, Amerika, de teams spelend in de National Hockey League (NHL), allemaal kregen ze een fikse draai om de oren van de gestroomlijnde machine. De vijf ijshockeyspelers die over het algemeen als de besten der aarde worden beschouwd, komen allemaal aan het woord: aanvoerder/verdediger Slava Fetisov

Roald Dahl’s Esio Trot (2014)

Dustin Hoffman, Judi Dench, Roald Dahl en talloze schildpadjes vormen in 'Roald Dahl's Esio Trot' een uitgekiende mix voor een geslaagde feelgoodfilm.

Mr. Hoppy (Dustin Hoffman) is gepensioneerd en woont in een spaarzaam gemeubileerd appartement. De enige luxe die hij zich veroorlooft bevindt zich op zijn balkon. Mr. Hoppy heeft bijzonder groene vingers en zijn balkon is een paradijs van prachtige geuren en kleuren. De oude man heeft echter nog een passie: al sinds haar intrek in het appartementencomplex heeft Mr. Hoppy een zwak voor zijn benedenbuurvrouw, op wier balkon het zijne goed uitzicht biedt.

De gendarme op vrije...

‘Le gendarme se marie’ is de derde film uit de komische reeks over het stuntelende politiekorps van St. Tropez. Na een uitstapje naar New York in het tweede deel, keren we voor deel drie terug naar het Zuid-Franse badplaatsje. Daar raakt sous-chef Ludovic Cruchot

The Woman in Black 2: Angel of Death (2014)

‘The Woman in Black’ was een van de verrassingen van het filmjaar 2012. De Britse griezelfilm, naar het gelijknamige boek van Susan Hill met Daniel ‘Harry Potter’ Radcliffe en Ciaran Hinds in de hoofdrollen, ademde de sfeer van de klassieke horrorfilms die de Hammer Studios in de vijftig, zestig en zeventig van de vorige eeuw uitbracht. Mysterieus, stijl- en sfeervol. De film scoorde prima kritieken en deed het ook niet onaardig aan de box office. Dat er een vervolgfilm is gemaakt, is dan ook niet zo verwonderlijk (een beetje geslaagde horrorfilm krijgt immers al snel een of meerdere sequels). ‘The Woman in Black 2: The Angel of Death’ (2014)

Monsters: Dark Conti...

In 2010 verraste Gareth Edwards ons met ‘Monsters’, een in elkaar geknutselde alien invasion-film die lovende recensies kreeg en zijn minieme budget van 500.000 dollar dubbel en dwars terugverdiende. Veel voor weinig, daar houden filmmaatschappijen van. Edwards

Burying the Ex (2014...

Joe Dante heeft een naam hoog te houden als het gaat om vermakelijke horror. Van de regisseur van onder meer ‘Piranha’ en de twee ‘Gremlins’-films verwacht je automatisch meer dan van de eerste de beste nieuwkomer in het genre. Daarom lijkt het idee van ‘Burying the

De gendarme in New York – Le gendarme à New ...

Vreemd. Een jaar na de komedie ‘Le gendarme de St. Tropez’ verscheen de sequel ‘Le gendarme à New York’. Dat er een vervolg kwam is niet zo vreemd, het origineel was succesvol genoeg. Maar de charme van de voorganger zat hem nou net in de zonnige Zuid-Franse locatie. Wat kunnen we dan verwachten van onze vrolijke mannetjes in New York? En waarom zijn die mannetjes eigenlijk in New York? Die mannetjes, dat wil zeggen de voltallige gendarmerie van Saint Tropez, zijn in New York voor een politiecongres. Het eerste half uur gaat over de reis ernaartoe, in een oceaankruiser die zo kolossaal is dat de gendarmes een goed deel van de reis gebruiken

Dear Dumb Diary (201...

Dagboeken zijn onverminderd populair, zeker in de jeugdliteratuur. In de jaren tachtig was Adrian Mole een grote hit, tegenwoordig liggen we in een deuk om Bram Botermans (Greg Heffley) uit de “Het leven van een loser”-serie, of Nikki Maxwell uit “Dagboek van een

Scintilla (2014)

Huurling Powell (John Lynch) zit vast in een Afrikaanse gevangenis. Dat is bepaald geen vijfsterrenverblijf, dus hij is opgelucht als een potentiële opdrachtgever hem vrijkoopt. Er hangt wel een prijskaartje aan de liefdadigheid: de huurling moet samen met zijn eliteteam

What about Eric? (20...

‘Het is niet omdat je veel blingbling hebt dat je ook echt een cent waard bent’. Aan het woord is Eric Kabongo, een jonge Belg van Congolese afkomst die zijn grote droom nastreeft. Hij zou graag carrière maken als rapper onder zijn pseudoniem Krazy-E, maar echt

Everly (2014)

De Mexicaanse Salma Hayek is een heldin. Ze heeft het toch maar mooi voor elkaar gebokst in Hollywood. De Mexicaanse schone loopt inmiddels tegen de vijftig en gaat gewoon lekker door met het spelen van pittige types. Dat kan ze nog steeds goed, dus waarom stoppen?

Night at the Museum: Secret of the Tomb (2014)

Egypte, 1938. De kleine C.J. wordt door zijn vader, archeoloog, gesommeerd naar de auto te vertrekken, want er is een zandstorm op komst. Voor hij de schuilplaats bereikt, valt het joch echter in een diep onder de grond verborgen schattenkamer. Het is de rustplaats van de magische gouden tablet, die we kennen uit de eerdere ‘Night at the Museum’ films. Tegen het advies van een oude Egyptenaar in besluit C.J.’s vader toch de inhoud van het graf te verhuizen en zo geeft de spectaculaire start van ‘Night at the Museum: Secret of the Tomb’ al duidelijk aan dat er onheil op komst is. Zo’n vijfenzeventig jaar later zijn we aanbeland

Wild Card (2015)

Las Vegas. De stad van rinkelende gokkasten en knipperende neonlichten, waar fortuinen gewonnen en verloren worden. Bekend terrein voor filmliefhebbers, maar ‘Wild Card’ laat je een andere kant van Las Vegas zien. Regisseur Simon West voert je weg van de Strip

Restless (2012)

Nederlandse acteurs doen het momenteel best goed over de grens. Natuurlijk heb je de succesverhalen van Carice van Houten en Michiel Huisman, maar in hun kielzog doen bijvoorbeeld ook Lotte Verbeek en Thekla Reuten het heel aardig. Reuten heeft, dankzij haar

De gendarme van Saint-Tropez – Le gendarme d...

Van alle rollen die Louis de Funès speelde, steekt er qua populariteit één met kop en schouders bovenuit. Die rol, van politieofficier Ludovic Cruchot, was de komiek volledig op het lijf geschreven. Druk, autoritair, opvliegend, verbijsterd, woedend, en dat vaak binnen een enkele scène. Deze rol zou de Funès tussen 1964 en 1983 liefst zes keer spelen. De eerste keer dat dit personage zijn opwachting maakt is in ‘Le gendarme de St. Tropez’. Hierin verhuist de provinciale politieagent Cruchot met zijn dochter naar de Zuid-Franse kustplaats, nadat hij om onduidelijke redenen is bevorderd. In St. Tropez maakt het kleine